جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با «صبح نو» با اشاره به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه در شورای امنیت، اظهارکرد: «آمریکا در این وتو یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات خود در عرصه دیپلماسی را مرتکب شد. آمریکایی‌ها تصورشان این است که این وتو شبیه ده‌ها وتوی دیگری است که در شورای سازمان ملل انجام دادند و واکنش زیادی میان افکار عمومی نداشته است. آنها با این تصور، موضوع جنگ غزه را وتو کردند؛ اما این وتو به دلیل شرایط غزه و آگاهی جهانی نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، کاملا متفاوت است.»

به گزارش گویای صنعت به نقل از صبح نو،جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به چراغ سبز آمریکا به ادامه کشتار مردم مظلوم غزه، افزود: «این وتو، موقعیت آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ چراکه وتوی آمریکا برای ادامه جنگ غزه، این بود که چراغ سبزی برای آدم‌کشی به صهیونیست‌ها نشان دادند. هیچ‌گاه مداخله و حمایت آمریکا به این اندازه در حمایت از تروریست اسرائیل معنا پیدا نکرد، به خصوص کشتن ۶هزار کودک فلسطینی در تاریخ جهان بی‌سابقه است و آمریکا با چراغ سبز به این موضوع، حملات اسرائیل به غزه را تأیید کرد.»

چرایی ممتنع بودن رأی انگلیس
قنادباشی با اشاره به چرایی ممتنع بودن رأی انگلیس درباره جنگ غزه، گفت: «رأی انگلیس هم ممتنع بود. این رأی را می‌توان به‌مثابه خنجری دانست که انگلیس بر پشت آمریکا زد. نباید فراموش کرد اگر آمریکا این موضوع را وتو نمی‌کرد، قطعا انگلیس آن را وتو می‌کرد؛ اما انگلیسی‌ها با آگاهی نسبت به رأی آمریکا و دادن رأی ممتنع، خودشان را از موضوع دور کردند. انگلیسی‌ها به دلیل منافع خودشان در منطقه و هم در جهان عرب به دنبال این هستند تا بیشترین بهره‌برداری را نسبت به این جنگ داشته باشند. آمریکا به‌نوعی مسئولیت چراغ سبز کشتار مردم مظلوم غزه را برعهده گرفت و انگلیس هم توانست با دادن رأی ممتنع، توپ این جنایت‌ها را در زمین آمریکا بیندازد.»

فرار رو به جلوی امارات در تحولات غزه
این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش امارات در این قطعنامه، تصریح کرد: «موضوع امارات هم در این جا مهم است. از یک طرف به دلیل عادی‌سازی روابط‌شان با اسرائیل، نگران خشم عمومی هستند. از دیگر سو و در این جا خواستند با پیشنهاد این موضوع در شورای امنیت، خودشان را از صحنه جنایت دور کنند. در این موضوع، آمریکا خودش را با چراغ سبز ادامه حملات اسرائیل به غزه با خطر روبه‌رو کرد؛ اما انگلیس و امارات با رأی ممتنع یا پیشنهاد قطعنامه، خودشان را از خطر جنایت‌ها و افکار عمومی دور کردند.»

نقش نتانیاهو در یهودی‌ستیزی
وی با اشاره به چگونگی ادامه جنگ غزه، یادآور شد: «نتانیاهو با ادامه جنگ غزه و کشتار زنان و کودکان، یک حرکت مبارزاتی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را کلید زد تا آنجا که یهودی‌ها در همه جهان احساس خطر می‌کنند. نتانیاهو موجب شد یهودی‌ها در سیبل خشم عمومی جهانی قرار گیرند. اکنون همه قلب‌های نگران در تحولات غزه، به محلی تبدیل شده است، برای حرکت‌های ضد اسرائیلی که شخص نتانیاهو مسبب آن است. آمریکا یا رژیم اسرائیل دیگر نخواهند توانست این خشم عمومی و جهانی علیه خودشان را
کنترل کنند.»

غفلت موساد و سی‌آی‌ای درباره غزه
وی با اشاره به اینکه غفلت موساد و سی‌آی‌ای نسبت به دولت‌هایشان در حال رخ دادن است، ادامه داد: «به نظر من چیزی که اتفاق می‌افتد این است که سی‌آی‌ای به آمریکا خیانت می‌کند؛ چراکه خشم عمومی ملت‌ها علیه آمریکا زیاد شده و حتی می‌توان متصور شد که کالاهای آمریکا مورد تحریم عمومی قرار گیرد.
اکنون سی‌آی‌ای کم‌کاری می‌کند، همان‌طور که موساد در عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شد، اکنون سی‌آی‌ای نسبت به تحولات غزه، غافل است. با وتوی قطعنامه غزه، می‌توان غفلت سی‌آی‌ای درباره غزه را دید. به نظر من ابر طوفان‌های خشمگین مردمی به‌صورت سراسری و خودجوش علیه آمریکا در حال وقوع است و به‌زودی فیلم‌ها و کتاب‌ها درباره کشته شدن کودکان غزه ساخته و نوشته خواهد شد.»