کارگاه هم‌اندیشی نظام حمایت از اطفال و نوجوانان تحت عنوان کودکان در موقعیت خیابان، الگو و فرایند حمایت با حضور دکتر احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، دکتر سید علی کاظمی معاون وزیر دادگستری و همچنین تنی چند از مدیران ارشد شهری و کارشناسان فعال در حوزه کودکان در سالن اصلی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ساراپرس، دکتر احمدی صدر در این کارگاه هم‌اندیشی، پیرامون آخرین وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان و همچنین اجرای طرح پنج ضلعی ساماندهی این آسیب دیدگان اجتماعی توضیحات کاملی را بیان کرد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: اگر طرح پنج ضلعی ساماندهی کودکان خیابان که حاصل هم اندیشی و ده‌ها نشست با گروه های جهادی فعال در عرصه آسیب‌های اجتماعی، NGO ها، کارشناسان و ظرفیت های مردمی است به طور کامل اجرا شود قطعاً با موفقیت مواجه خواهد شد اما اگر هر یک از این موارد، مغفول واقع گردد طرح ساماندهی کودکان خیابان به نتیجه نخواهد رسید.

دکتر احمدی صدر در این نشست خط و مشی پنج ضلعی ساماندهی کودکان کار و خیابان راه به شرح زیر اعلام کرد:

۱: فرهنگ سازی عمومی بین مردم جهت برچیده شدن اقتصاد کف خیابان ( در واقع کمک مردم به این کودکان، سوق دادن آنها به سمت آسیب، بزه، سرقت و از بین رفتن عزت و کرامت و شخصیت فعلی و آینده آنهاست)

۲ . برخورد جدی و بازدارنده  با سرشبکه ها، سازماندهی کنندگان، توزیع کنندگان و هدایت کنندگان کودکان به سمت خیابان ها

۳. حضور مشاوران در خیابان ها، مشاوره و تشویق و ترغیب این کودکان به سمت خروج از خیابان و انتقال کودک توسط گشت های ویژه به خانه و اخذ تعهد از خانواده، کودک و …

۴ . تشویق به اینکه کودکانی که سر چهار راه نروند و در مراکز ۳۷ گانه پویاشهر ثبت نام کنند امکانات تفریحی ورزشی و تحصیلی رایگان و استعدادیابی و … خواهند داشت .‌

۵. حمایت ویژه از خانواده این کودکان و در صورت نیاز معرفی آنها به سازمان‌ها و نهادها از جمله کمیته امداد، بهزیستی، حقوقی و قضایی، مشاورین و …..

دبیر قرارگاه اجتماعی کلانشهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی و همفکری نهادها و دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی بتوانیم گام‌های موثری در رسیدن به موفقیت برداریم.