به دنبال انتصاب محمدحسن صدقی از فرهنگیان متخصص در حوزه بازار سرمایه به عنوان عضو و دبیر کمیته ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی دکتر حمیدرضا نجف‌پورکردی مدیرعامل موسسه، مهندس صدقی طی یادداشتی خطاب به فرهنگیان عضو صندوق، به برخی از جزییات تلاش‌های تیم مدیریتی موسسه و تعهد دکتر نجف‌پور در جهت انجام این طرح بزرگ و جهادی اشاره کرده است.

به گزارش ساراپرس، به دنبال انتصاب محمدحسن صدقی از فرهنگیان متخصص در حوزه بازار سرمایه به عنوان عضو و دبیر کمیته ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی دکتر حمیدرضا نجف‌پورکردی مدیرعامل موسسه، مهندس صدقی طی یادداشتی خطاب به فرهنگیان عضو صندوق، به برخی از جزییات تلاش‌های تیم مدیریتی موسسه و تعهد دکتر نجف‌پور در جهت انجام این طرح بزرگ و جهادی اشاره کرده است. متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

با سلام و عرض ادب وارادت
همکاران عزیز و بزرگوار

همانطور که استحضار دارید موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ازسال ۱۳۷۴، با مشارکت اختیاری فرهنگیان و واریز درصدی از حقوق خود به صندوق و از طرفی تعهد دولت مبنی بر واریز کمک خود، ذیل تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی کشور،تاسیس گردید.

در آغاز مقرر شد با فعالیت‌های اقتصادی طبق اساسنامه، منافع حاصله در دوران بازنشستگی، به اعضا تخصیص یابد اما آنچه تاکنون به عنوان تسویه، به اعضا پرداخت شده، صرفا واریزی‌های اعضا و کمک دولت و سود عملکرد بوده است لذا ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری یا بعبارتی سهم هر عضو از خالص دارایی‌ها یا حق مالکانه به ارزش روز، مطالبه مغفول مانده ۱۲ ساله می‌باشد.

به همت گروهی از فرهنگیان دلسوز و طرح مطالبه حقوق مالکانه، طی ۳ سال گذشته مطالبه‌گری بابت موضوع تخصیص حق مالکانه، بصورت جدی پیگیری شد.

در ادوار مختلف، با وجود تلاش کارشناسان به دلیل محدودیت‌ها و موانع، ترس از خطرهای احتمالی، این مطالبه به حق تا کنون اجرا نشده است.

از آذر ماه سال گذشته، با تشکیل اولین جلسه کمیته عالی راهبردی ارزش مالکانه، علیرغم همه موانع و ریسک‌های موجود، عملیات اجرایی با بسیج همه عوامل آغاز گردید.

در مراحل مقدماتی، شاهد چند اقدام اساسی ازجمله، تبدیل داده‌های قدیم (dos) به سیستم‌های مورد استفاده فعلی، رفع چالش‌ها و ایجاد بستر ثبت کدبورسی اعضا، همچنین تجزیه و تحلیل موانع بورسی شدن شرکت‌های ابواب جمعی و…. بصورت کارشناسی و فنی انجام پذیرفت که جا دارد از کوشش‌های بی‌دریغ مدیریت محترم و همه عوامل، بویژه کمیته عالی ارزش مالکانه و دبیر محترم وقت کمیته عالی، تشکر و قدردانی گردد.

لازم به توضیح است طبق استراتژی مصوب هیات‌مدیره محترم موسسه و اجماع کارشناسان تخصصی مالی و بازار سرمایه، مقررگردید:

۱-فرآیند مستمر و تدریجی تخصیص دارایی‌ها به اعضا، طبق مقررات بورس و سایر قوانین، درقالب سهام شرکت سرمایه‌گذاری سهند، به اعضا تخصیص یابد.

۲-بر اساس اساسنامه فعلی، حقوق مالکانه برای بازنشستگان، از کار افتادگان، انصراف دهندگان محترم و وراث عزیز اعضای متوفی، با قابلیت نقدشوندگی، پس از طی مراحل قانونی، تخصیص یابد.

۳-سهام شاغلین تا زمان خروج از صندوق، توسط یک تیم حرفه‌ای بازار سرمایه، مدیریت می‌شود تا به محض بازنشستگی و …، سهام آنان به ارزش روز، تخصیص یابد.

همکاران بزرگوار عنایت دارند که اصلاح امور، بسیار دشوارتر از ریشه‌کن کردن می‌باشد. تمام کنشگران، پیگیر اصلاح ساختار صندوق می‌باشند. بنده هم به امید همراهی و حمایت شما همکاران عزیز وحسن اعتماد مدیریت محترم موسسه، به لزوم حضور فرهنگیان (صاحبان اصلی سرمایه‌های صندوق)، در عرصه تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی، این مسئولیت خطیر را پذیرفته‌ام.

اینجانب اذعان می‌دارم:
راهنمایی‌ها، بویژه نظارت شما همکاران فهیم، بر عملکرد اینجانب در این کمیته، برای افزایش سرعت پیشرفت امور، لازم می‌باشد و بنده با افتخار آن‌ها را نصب‌العین خویش می‌سازم.

امیدوارم درآینده نزدیک شاهد حضور موثر کارشناسان خبره ازبین فرهنگیان فرهیخته باشیم. مضافا اینکه حضور اینجانب بعنوان دبیرکمیته عالی ارزش مالکانه، ناشی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شما کنشگران مدنی فعال درحوزه صندوق ذخیره فرهنگیان می‌باشد لذا حتی‌المقدور سعی می‌نمایم در پایان هر ماه گزارش عملکرد کمیته ارزش مالکانه را به اطلاع فرهنگیان شریف برسانم.