به قول میکل آنژ هنر مانند پرنده ای است که از آسمان می آید و تورا با خود به آسمان می برد.

به گزارش سایت خبری ساراپرس؛ سعید فراهانی از ابتدای دوره نوجوانی توانسته است استعداد خود را در زمینه هنر به درستی پرورش دهد و امروزه نام خود را به عنوان یکی از هنرمندان  خوشنویسی مطرح کند. ما نیز بر آن شدیم تا در مجموعه سایت خبری ساراپرس گپ و گفت مفصلی را با ایشان راجع به تمامی زیر و بم های هنر خوشنویسی انجام دهیم که ماحصل این گفت و گو آن چیزی شد که در ادامه خواهید دید. پس با ما همراه باشید:

رشته هنری شما چیست؟

به امر خوشنویسی درزمینه خط نستعلیق و شکسته نستعلیق مشغول هستم که در اوقات فراغت (عصرها و ایام تعطیل که از کاری اداری فراغت پیدا می کنم ) فعالیت دارم.بنده در مقطع فوق ممتاز کار می کنم و شاگرد استاد کوروش کلهر هستم که ایشان شاگرد استاد امیرخانی بوده اند. استاد امیرخانی هم شاگرد پدرشان مرحوم استاد حسین میرخانی (کاتب قرآن مجید) بوده اند.
خوشنویسی به ویژه خط نستعلیق به عنوان عروس خطوط ایرانی -اسلامی شناخته شده است و یکی از زیباترین هنرهای اصیل در کشورمان و عرصه جهانی به ویژه در بین مسلمانان جهان قلمداد می گردد. خوشنویسی ایرانی همواره نقشی بی بدیل و اثرگذار در معرفی و جهانی شدن دین اسلام شدن ایفا نموده است و این هنر یکی از مهم ترین ابزار ها در جهت معرفی فرهنگ و تمدن این سرزمین در دنیا به شمار میرود.

 از چه مکاتب خوشنویسی پیروی می کنید؟
مکتب کلهر و مکتب میر عماد

سبک نوشتاری شما از کدام نوع اقتباس می گیرد؟
سبک استاد غلامحسین امیر خانی

مشاهیر و نامداران این سبک چه کسانی هستند؟
استاد امیرخانی شاگردان بسیاری را تربیت نموده اند که مهم ترین آنها اسانید معروفی مانند: استادعلی شیرازی، جواد بختیاری، امیر احمد فلسفی و… هستند.

آیادر جائی این خط را تدریس می کنید؟
بیشتر تمایل به فروش آثار دارم ولی با توجه به مشغله کاری که دارم کمتر به کار تدریس می پردازم . ولی فعلاً برای برخی از آشنایان و بستگان به طور محدود تدریس دارم.

چه توصیه ای برای علاقمندان به این سبک خوشنویسی دارید؟
هنرجویان می بایست مشق نظری نسبت به آثار استاد امیرخانی و سایر اساتید این سبک را جدی بگیرند. منظور از مشق نظری دقت نظر در آثار اساتید و موشکافی و درک نکات و اسرار خوشنویسی است. یعنی دوسوم وقت خود را برای مشق نظری و یک سوم از وقت را برای مشق عملی صرف نمایند. ضمناً به قول استاد امیرخانی خوشنویس باید در وهله اول اهلیت داشته باشد به قول معروف “صفای خط از صفای دل است.”

آیا دولت سیزدهم از شما حمایت کرده است؟
تا کنون از دولت درخواستی نداشته ام.

چه پیشنهاداتی در زمینه هنری خود دارید؟
از دولت محترم و دست اندرکاران به ویژه وزارت ارشاد درخواست حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی همه جانبه از هنر مندان هم وطنم را دارم. وقت و هزینه زیادی صرف می شود تا یک هنر آموز به درجات بالای هنری برسد، ولی متاسفانه حمایتی نمی شود و به قول معروف زمین می خورد. به استثنای خوشنویسان مشهور که شناخته شده هستند، عمده افراد هنرمند با مشکلات مادی و معنوی زیادی مواجه هستند و لازم است دولت در زمینه خرید آثار، تسهیل فرایند مجوزدهی، اعطای تسهیلات و… به یاری هنرمندان بشتابد.هنرمندان و دولتمردان ، هر دوقشر باید دغدغه مند ومسولیت پذیر باشند و تعامل بین آنها قوی و پایدار باشد. در حال حاضر شکاف و فاصله بین جامعه هنری و دولت باعث خسران زیادی شده است. انگیزه بخشیدن به هنرمندان راهکار مهمی در جهت جریا ن سازی مثبت هنرمندان و ایجاد نشاط اجتماعی و نهایتاً کنترل و عبور از بحران های اجتماعی توسط دولتها ست .
استاد فراهانی صحبت هایشان را اینگونه ادامه می دهند: یکی از حلقه های مفقوده زندگی بشر در عصر مدرنیته بازیابی هویت هنری است . در واقع هنر گم شده انسان متمدن قرن بیست و یکم است. نوع بشر با پرداختن به هنر آسمانی می شود و از سرچشمه نور و زیبایی ها بهره مند و سیراب گشته و به آرامشی بی نظیر دست می یابد. به قول میکل آنژ هنر مانند پرنده ای است که از آسمان می آید و تورا با خود به آسمان می برد. آرامشی که بشر امروزی از پرداختن به فعالیت های هنری بدست می آورد منحصر به فرد و بی نظیر است .