شهردار منطقه 12 از برگزاری ویژه‌برنامه‌های پژوهشی در حوزه‌ محرم‌شناسی در سطح این منطقه خبر داد که در ایام محرم در دو بخش برپایی کارگاه نظری و گشت محرم‌گردی در حال برگزاری است.

به گزارش ساراپرس، امیر یزدی، شهردار منطقه، محرم و حادثه عاشورا را دریای بی‌پایان معارف و گنجینه پرافتخار شیعه خواند و گفت: مکتب امام حسین (علیه‌السلام) در طول تاریخ، منشأ بروز و ظهور رسوم، سنت‌ها و فرهنگی غنی‌، برآمده از دل شیعیان برحق و عاشقان دل‌سوخته آن حضرت بوده که امروز کشف و شناخت همین آموزه‌های فرهنگی در تربیت نسل‌های آینده تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

یزدی با تأکید بر ضرورت پژوهش‌های همه‌جانبه در حوزه محرم‌شناسی افزود: ایام محرم فرصت خوبی است که ضمن برپایی عزاداری‌ها و سوگواری برای سید و سالار شهیدان و مصیبت اهل بیت (علیهم‌السلام)، با اقدامات مطالعاتی و پژوهشی، فرهنگ عاشورایی را بازشناسی کنیم و گسترش دهیم.
وی با اشاره به اجرای «گشت محرم‌گردی» در سطح منطقه ۱۲ بیان کرد: شهرداری منطقه ۱۲ با هدف بازشناسایی فرهنگ عاشورایی، اقداماتی پژوهشی در حوزه محرم‌شناسی را در دستور کار قرار داده که گشت محرم‌گردی در سطح منطقه از جمله همین اقدامات بوده است.
سیدامیرحسین ساداتی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه در تشریح این برنامه گفت: گشت محرم‌گردی، روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد به مناسبت گرامی‌داشت سومین روز از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) با حضور ۳۲ نفر از شهروندان از ساعت ۹ صبح از مسیر «بقعه هفت‌دختران» آغاز شد و در ادامه گروه به راهنمایی تورلیدر از «حسینیه سادات‌اخوی» که از حسینیه‌های قدمت‌دار و معروف تهران است، بازدید و در مراسم سوم امام (علیه‌السلام) که در این حسینیه برپا بود، شرکت کرد؛ سپس گروه با حضور در «بازار تهران»، از «امامزاده زید (علیه‌السلام)» و مراسم «چهارپایه‌خوانی» و دیگر برنامه‌های مناسبتی محرم در این مسیر دیدن کرد.
وی همچنین از برگزاری کارگاه پژوهشی با موضوع محرم‌شناسی خبر داد و گفت: این کارگاه هم از جمله اقدامات پژوهشی در حوزه محرم‌شناسی در منطقه ۱۲ به شمار می‌رود، قرار است طی هفته‌های آتی با عناوین «تاریخ محرم در تهران»، «نشانه‌شناسی»، «شخصیت‌شناسی»، «مکان‌شناسی»، «بررسی مراسم اقوام در تهران» و… برگزار شود.