وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما وارث یک نظام اداری ناکارآمد و پوسیده هستیم که مثل بختک روی کشور افتاده و مانع هر اقدام تحولی می شود.

به گزارش ساراپرس، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ در برنامه زنده تلویزیونی «جهان آرا» شبکه افق در سخنانی گفت: در وزارتخانه طی این یک سال بعد از مطالعه ۲۰ مانع اساسی را احصا کردیم و سعی کردیم به جای گزارش‌های حجیم ۳۰ محور اصلی از اقدامات انجام شده را به عنوان گزارش عملکرد ارائه کنیم.

وارث یک نظام اداری ناکارآمد و پوسیده هستیم
مهندس ضرغامی تصریح کرد: اولین چالشی که ما در کشور با آن مواجه هستیم و در همین رابطه هم من سالهاست که از اصطلاح زیر میز زدن استفاده می کنم و چاره ای دیگر با این روش های محافظه کارانه نمی ماند، خیلی از کارها جلو نمی رود. ما وارث یک نظام اداری ناکارآمد و پوسیده هستیم که مثل بختک روی کشور افتاده و مانع هر اقدام تحولی می شود. این خیلی مهم است و یکی از خطرات دولت آقای رئیسی می تواند همین باشد. این نظام اداری اجازه کار تحولی نمی دهد. من سعی کردم در وزارتخانه این اقدام را رقم بزنم.
او ادامه داد: بسیاری از مجوزها به خیابان آزادی و به وزارت میراث‌فرهنگی برمی‌گشت، موجب فساد اداری و امضای طلایی می‌شد. اگر شخصی برای فعالیتی مجوز نیاز داشت باید به وزارتخانه مراجعه می‌کرد. اولین کاری که کردم نشستی با عنوان نهضت تفویض اختیار برگزار گردیم تا ماموریت‌ها را به بخش‌های صفی در سراسر کشور منتقل کنیم.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: صنایع‌دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است. یک میلیون نفر در این حوزه مشغول هستند و شعارشان این است که هر خانه یک کارگاه است. اگر همه زمینه‌های مولد را راه بیاندازیم، مصداقش همین است.
او افزود: از ۴۰۰ رشته صنایع‌دستی در دنیا ۲۹۹ رشته مربوط به ایران است. هشت رشته منسوخ را احیا کردیم که از این تعداد ۲۶۹ رشته را به شکل اعلانی اعلام کردیم و الان این کار انجام شده است. در نگاه تحولی اشکالی که داریم رئیس دستگاه و سازمان تحولی دارد، اما متاسفانه بدنه مدیران و کارگزاران تحول را هم پای او متوجه نمی‌شود، در نتیجه کار به سرانجام نمی‌رسد.
مدیران باید شجاعت داشته باشند
مهندس ضرغامی با بیان اینکه در صدا و سیما تحت عنوان افق رسانه سعی کردیم مشکلات را حل کنیم و مهم‌ترین موضوعات را برای بدنه مدیریتی تشریح می‌کردم،‌ اظهارداشت: هفت جلسه افق تحول در وزارتخانه برگزار کردیم که برای تمام مدیران تازگی دارد. نگاه آنها را عوض کردیم و شجاعت تزریق کردیم. مدیر محافظه‌کار به درد سیستم نمی‌خورد، اگر می‌گویم بزنیم زیر میز منظورم زدن قانون نیست، بلکه روش اجرایی قانونی است. مدیران ما باید شجاعت داشته باشند.
او ادامه داد: وظیفه کاوش و تحقیق بر تپه‌های تاریخی و محوطه‌های تاریخی فقط در اختیار ماست، اما دستگاه اطلاعاتی یک جا را قرق می‌کرده و این کار را انجام می داده است. با صدای بلند اعلام کردم این موضوع در اختیارات وزارت میراث‌فرهنگی است و خوشبختانه آن‌ها مطلع شدند.
مهندس ضرغامی تصریح کرد: وزارتخانه ما را دست چندم فرض می‌کردند و متاسفانه کارمندان و مدیران ما تصور می‌کردند که کاره‌ای نیستند. در سطح رسانه می بینیم که حوزه‌های وزارتخانه بسیار مهم است و بسیاری از صاحب‌نظران آرام آرام با مسائل ماموریتی حوزه ما در حال آشنا شدن هستند. ساختاری را در ذهن کارشناسان باز می‌کنم تا به ما کمک کنند.
او افزود: دومین نظام مسائل ما این است که ماموریت‌های وزارتخانه ما فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف باید در حوزه‌های ما فعال شوند. ما با سازمان اوقاف، شهرداری و نیروهای انتظامی مسائل مشترک داریم. تاکنون با هفت دستگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم. ما باید به کمپرها مجوز بدهیم، به همین منظور جلسه‌ای با نیروی انتظامی داشتیم و مشکل این مجوزها را رفع کردیم. از زندگی خانواده‌ها در کمپرها خوشم می‌آید، آنها شجاعانه با خانواده در این کمپرها زندگی می‌کنند و به طبیعت و جنگل می‌روند. در گذشته نمی‌توانستند در جاده تردد کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر بنیاد مسکن و سازمان اوقاف با ما همکاری خوبی دارند. رایزن‌های فرهنگی در سراسر دنیا ماموریت دارند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند به عنوان مدیر ما عمل کنند. رایزن‌های فرهنگی ما علاوه بر کار فرهنگی در کشورهای مختلف مانند اسپانیا و آذربایجان با ما مرتب در ارتباط هستند و با آژانس‌داران جلسه می‌گذراند. انبوهی از مسائل را حل کردیم و در این باره رایزن‌های فرهنگی بانی این کار بودند.
گردشگری داخلی باعث توزیع ثروت می‌شود
مهندس ضرغامی با اشاره به اینکه حوزه گردشگری شامل داخلی و خارجی است، گفت: بسیاری از کشورهای دنیا تا ۸۰ درصد گردشگری داخلی است؛ گردشگری داخلی باعث توزیع ثروت می‌شود.
او اضافه کرد: در حوزه گردشگری خارجی نسبت به کشورهای همسایه اولین قدمی که برداشتیم این بود که دفاتر خدمات مسافرتی این حوزه که ۲۰ ماه به دلیل کرونا بسته بود، با صحبت‌هایی که کردم باز شد و نزدیک به ۳ میلیون گردشگر خارجی داشتیم.
مهندس ضرغامی عنوان کرد: زیرساخت‌های ما کلا مشکل جدی دارند. جلسات زیادی با دستگاه‌های مختلف گذاشتیم تا مشکل زیرساخت‌ها حل شود. در گردشکری دریایی صفر بودیم در حالی که ۵۴۰۰ کیلومتر سواحل داریم. در این باره با مسئولین جزایر برای کشتی‌های کروز جلسه دارم تا برای بازی‌های قطر گردشگری دریایی را راه‌اندازی کنیم.
او افزود: هنوز امکان پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ نیست اما با رئیس بنادر کشتیرانی جلساتی داشتم تا مشکلات این حوزه حل شود همین الان ایرلاین‌های ما مشکل دارند، اشتباه کردند و گفتند اگر گردشگران خارجی بیایند، باید پول بیشتری برای هواپیما پرداخت کنند. هر چند مصوبه لغو شد اما ایرلاین‌ها هنوز در بخش قیمت مشکل دارند.
مهندس ضرغامی همچنین گفت: مراکز اقامتی ما خوب نیست و تعداد هتل‌های با کیفیت بالا محدود است. تعداد هتل‌های ما کمتر از فقط استانبول است. ۶هزار مراکز اقامتی داریم که زیر ۶۰ هزار اتاق دارد. با سیاست‌هایی که داشتیم رونق جدی در مجوزها و ساخت مراکز اقامتی داشتیم. ۳۶۴ پروژه در هفته دولت به ارزش ۱۱ میلیارد تومان افتتاح می‌شود. ما دنبال گردشگری ارزان هستیم. بسیاری از مردم ما قدرت سفر ندارند. به هتل‌های دو ستاره و مهمانسراها وام می‌دهیم و سال گذشته ۳۷۰۰ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ دادیم و جزو دستگاه‌های اول بودیم.
یکی از موانع ما در گردشگری خارجی ایران هراسی است
او ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری در مراکز اقامتی و بنادر و گردشکری دریایی در زمینه ارائه تسهیلات وضعمان خوب است. یکی از موانع جدی ما در این حوزه ایران‌هراسی است که باعث می‌شود رشد ورود گردشگران به ایران کند شود.
از ابتدا روی سفر ارزان‌قیمت برنامه‌ریزی کردیم
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: یکی از مشکلات ما نظام آماری صحیح است. منابعی که باید آمار بدهند آمارشان متفاوت است، نظام آماری را با کمک دستگاه‌های دیگر یکسان می‌کنیم. هیچ آمار قطعی نمی‌توانیم اعلام کنیم. گردشگری و سفر حق همه مردم است و اقتصاد ما به همین دلیل پایدار است. مردم ما و طبقه فرودست باید کفی از سفر را داشته باشد. ما از اول روی سفر ارزان‌قیمت برنامه‌ریزی کردیم. همین الان بخش‌هایی از وزارتخانه را برای انجام این کار صحبت کردیم و مهمانسراهای ارزان قیمت برای مردم در نظر گرفتیم تا سفر ارزان قیمت رقم بخورد.
او در ادامه گفت: تهران قطب گردشگری ما در گذشته نبوده اما امسال با تلاش‌هایی که کردیم مناطق گردشگری شهر ری تهران و شمیرانات را در کتابی اعلام کردیم که با استقبال مردم روبه‌رو شد. نوروز امسال تمام هتل‌های پنج ستاره ما پر شد. در گذشته در مقاطع تعطیلات ۱۰درصد میانگین مراکز اقامتی تهران پر می‌شد اما امسال ۶۰ درصد مراکز اقامتی تهران تکمیل شد. در نوروز امسال به عنوان جایگزین شهرهایی که ظرفیت آن‌ها تکمیل می‌شد، شهرهای جدید را معرفی کردیم و ستاد خدمات سفر در ایام نوروز کاملا فعال بود و نگذاشت بحرانی برای اقامت مردم پیش بیاید.
مهندس ضرغامی عنوان کرد: در شهرهای بزرگ و کلانشهرها مردم عادت به گردشگری شهری ندارند، ما با چاپ کتاب گردشگری تهران سعی کردیم به مردم نشان دهیم که در همین راستا داریم با شهرداری تهران تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم و به زودی سازمان گردشگری در شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود.
او با اشاره به عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف گفت: اگر برای ترویج گردشگری لازم است در جاده تابلوی معرفی یک اثر را بزنیم، نمی‌توانستیم بزنیم اما اکنون با هماهنگی که با وزارت راه انجام دادیم، این مشکل حل شد. قانونی وجود دارد که جاده‌ها در اختیار بخش تبلیغاتی وزارت راه است و می‌گویند وزارت میراث‌فرهنگی نمی‌تواند تابلو بزند. آیین‌نامه‌ای در دولت تصویب کردیم که مربوط به ماده ۱۰۰ قانون برنامه شش توسعه است و در یکی از بندها به وزارت میراث‌فرهنگی اجازه نصب تابلو می‌دهد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف مانند سونامی نوروز چون شورای تامین ورود می‌کند همه مجبورند کمک کنند. قانون جامع وزارتخانه آماده شده و در کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی است. با دستگاه‌های مختلف تقاطع داریم و یکی از بحث‌های ما استفاده از امکانات سایر دستگاه‌ها در حوزه گردشگری است. برای منطقه‌ای مانند اروند طرح نوشتیم که تمام امکانات دستگاه‌ها مانند وزارت نفت به کمک گردشگری بیایند. باید بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد شود و همه این هماهنگی‌ها در اختیار من نیست، به همین منظور نمی‌توان زمان برای این هماهنگی مشخص کرد. در آن موضوعاتی که در اختیار من است، زیر میز زدم اما هماهنگی با سایر دستگاه‌ها نیاز به زمان دارد.
از ترکیب مدیران جوان و باتجربه و پخته استفاده کردم
مهندس ضرغامی درادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری درباره انتصاب مدیران وزارت میراث‌فرهنگی توضیح داد: بنای وزارتخانه فرهنگی است و حوزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی مرتبط با مسائل فرهنگی است. رشته من عمران است و با مسائل مختلف معماری و عمران آشنا هستم اما رئیس سازمان صدا و سیما بودم و در همه حوزه‌های کشور حضور داشتم و ساعت‌ها سخنان آن‌ها را می‌شنیدم و عمل می‌کردم.
وی تاکید کرد: انتصابات من بهترین انتصابات مدیریتی است. ۲۰ مدیر دهه شصتی دارم، معاون گردشگری من دهه شصتی است و جزو افراد درجه اول در زمینه‌های ایدئولوژیک و موارد مختلف گردشگری است. ۲۰ جوان جدی به عنوان مدیران ارشد انتخاب کردم و در کنار آن از تجارب مدیران پخته و با تجربه استفاده کردیم. به عنوان مثال آقای دارابی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدیران کشور در زمان صدا و سیما بوده وبه گفته بسیاری از کارشناسان امروز یکی از موفق‌ترین مدیران میراث‌فرهنگی است و ایشان کارنامه بسیار خوبی طی این مدت دارند.آقای دارابی اهل مطالعه و فرهنگ شناس است. کارنامه ایشان را ببینید تا به حال کارهایی انجام داده که هیچکس قبل تر انجام نداده است. یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که باید انجام دهم ارتباط با سایر دستگاه‌ها و به خصوص بانکهاست. در معاونت توسعه مدیریت و منابع از آقای اوحدی با تجربه بسیار بالا استفاده کردم و ایشان با ارتباطات خوبی که با بانک‌ها داشتند، توانستند تسهیلات زیادی بگیرند.
می‌گویند بانیان وضع موجود را کنار بگذارید
مهندس ضرغامی تصریح کرد: در کنار مدیران جوان از حضور مدیران با تجربه استفاده کردیم. برخی به شدت به دولت حمله می‌کنند، عده‌ای به دولت فشار می‌آورند و می‌گویند بانیان وضع موجود را کنار بگذارید و باید همه مدیران را عوض کنید. بخصوص در استان ها. هرجا که آقای رئیسی می رفتند برخی جوانان حزب الهی اعتراض می کردند که چرا شما مدیران قبلی را که بانیان وضع موجود هستند را ابقاء می کنید؟ معتقدم آدم ارزشمندی که در گذشته بودند و خدمت کردند و در دوره های قبل بودند، اگر آدم های شایسته و سالمی هستند و جزو افراد معاند و فتنه گر نیستند، هیچ اشکالی ندارد که کار کنند.
او در پایان سخنانش گفت: موزه‌های ما باید زنده و فعال باشند تا مردم از محیط موزه لذت ببرند. وضعیت موزه فرش امروز با مدیریت آقای نوروزیان بهتر شده و او موجب رونق آن شده است. ایشان آدم با مطالعه و با سوادی هستند و توانسته مسائل جدی را به زبان طنز مطرح کرده است.