چندی پیش برخی از محققان حوزه زمین‌شناسی خبر از وجود یک گسل پنهان ناشناخته در تهران دادند، ولی دکتر سلیمانی، مسؤول پروژه‌های اطلس لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی کشور بر پایه پژوهش‌های دفتری و میدانی سطح و تحت‌الارضی، معتقد است این گسل بنیادین، به دلیل جابجایی‌های تجمعیِ چپگرد و چند صد متری آن در سطح […]

ماهیت گسلی که از داخل تهران می‌گذرد، چیست؟

چندی پیش برخی از محققان حوزه زمین‌شناسی خبر از وجود یک گسل پنهان ناشناخته در تهران دادند، ولی دکتر سلیمانی، مسؤول پروژه‌های اطلس لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی کشور بر پایه پژوهش‌های دفتری و میدانی سطح و تحت‌الارضی، معتقد است این گسل بنیادین، به دلیل جابجایی‌های تجمعیِ چپگرد و چند صد متری آن در سطح زمین و در آبرفت‌های جوان تهران، از گسل‌های پنهان به شمار نمی‌رود.

به گزارش ارتباط امروز به نقل از ایسنا، دکتر شهریار سلیمانی آزاد، پژوهشگر لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با ایسنا که پیگیر خبر گسل پنهان در داخل شهر تهران شده بود، گفت: چندی‌ است که جمعی صحبت از وجود گسلی‌ پنهان با روند تقریبا شرقی-غربی در وسط شهر تهران می‌کنند.

وی ادامه داد: دسته نخست معتقد به وجود یک گسل احتمالی و از نوع راندگی در منطقه طرشت تهران‌ هستند که به سبب ساخت و ساز فراوان و دست ‌خوردگی سطح زمین در طی چند دهه گذشته، در حال حاضر تظاهر سطحی خوبی ندارد.

سلیمانی افزود: در مقابل، دسته دوم نیز با بازنامگذاری گسلی پیشتر معرفی شده و نسبتا کوتاه به‌نام «گسل ایوبی» آن را این بار نامی دیگر داده‌اند و با وجود بریده‌شدن سطح زمین و آبرفت‌های جوان تهران، آن را «پنهان» نامیده‌اند و معتقدند این گسل شاخه‌ای پیشروی کرده از گسل شمال تهران در دشت تهران است!

این محقق لرزه زمین ساخت اظهار کرد: ولی اصل موضوع چیز دیگری است و آن گسلی پی‌سنگی و بسیار بزرگ و مجزا از دیگر گسل‌ها است که از تپه‌های «کوهک» در جنوب کرج تا «لویزان» در شمال‌شرقی تهران و در شکل یک پهنه گسلی نردبامی چپ‌پله گسترده شده است. به بیان دیگر آن دو گسل دیگر، همچون گوش، پا و یا خرطوم فیلی بسیار بزرگ‌ در تعابیر مولانا هستند که از چشم محققان پیشین جا افتاده‌اند. این گسل بنیادین، با نام گسل «کوهک-لویزان» است که اولا اصلا کوتاه نیست و پنجاه کیلومتر طول دارد و دوم آن که اصلا پنهان نیست و جابجایی‌های تجمعیِ چپگرد و چند صد متری آن در سطح زمین و در آبرفت‌های جوان تهران گواه این موضوع است.

این محقق لرزه زمین ساخت سازمان زمین‌شناسی کشور افزود: نکته مهم تهران بزرگ محاصره شدن آن با گسل‌های اساسی و شناخته شده‌ای همچون «مُشا»، «شمال تهران» و… در پیرامون و متاثر شدن مناطق داخلی آن توسط پهنه‌های گسلی همچون کوهک-لویزان و نیاوران است که حتما در طراحی و انجام ساخت و سازه‌های مقاوم باید به آن توجه ویژه داشت. زیرا این گسل‌ها توان ایجاد زمینلرزه‌های متوسط و بزرگ را در داخل بزرگترین شهر ایران دارا هستند.

انتهای پیام/