مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در بازدید از میراث جهانی قنات زارچ گفت: قنات ایرانی مظهر تمدن مردمان سرزمین فلات ایران است و قنات زارچ نماد و ارمغان این سرزمین به دنیای مهندسی و میراث‌فرهنگی به شمار می‌آید.

به گزارش ساراپرس، رضا سامه در سفر به یزد از مرکز پایگاه پژوهشی شهرستان اردکان، مجموعه میراث جهانی قنات زارچ و باغ جهانی پهلوان پور مهریز بازدید کرد.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در بازدید از مرکز پایگاه پژوهشی شهرستان اردکان از ظرفیت‌های گردشگری اعم از بافت تاریخی، مجموعه پردیسان و کارگاه صنایع‌دستی کار بافی در این شهرستان بازدید کرد.
سامه در بازدید از میراث جهانی قنات زارچ گفت: قنات ایرانی مظهر تمدنی مردمان سرزمین فلات ایران است و قنات زارچ نماد و ارمغان این سرزمین به دنیای مهندسی و میراث‌فرهنگی به شمار می‌آید.
مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بابیان اینکه قنات جزو معدود کاربری‌هایی است که نیاز به روایت ندارد، عنوان کرد: انسان با حضور در این موقعیت می‌تواند از لحاظ ساختاری و عملکردی با مجموعه آشنا شود و چون شأن این مجموعه در تراز با عملکرد و خدماتی که در سطح دوستی و معیشتی به مردم ارائه می‌کند، خودبه‌خود روایتگر داستان خودش است.
او تأکید کرد: توصیه من در وهله اول حمایت مردم با حضور و آشنایی با این مجموعه است و بعد شاهد حوزه کاربردی آن در سطح زندگی مردم، مدیریت منابع آب و حتی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری به شمار می‌آید.
سامه افزود: اگر بتوانیم قنات‌ها را نه‌تنها برای معرفی و بازدید بخشی از تاریخ مهندسی این سرزمین، بلکه به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های شهری احیا کنیم و به شهر مجدداً تقدیم کنیم، کار بزرگی انجام‌شده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود.