با تمام خریدهای آنلاینی که در طول همه گیری انجام دادید به افزایش تقاضا افزوده شد که با سایر عوامل اقتصادی ترکیب شد تا قیمت ها را بالاتر برد. تا جاییکه با کاهش تقاضا، هزینه‌ها برای صنعت فناوری نیز بسیار بالا رفت و شرکت‌ها را مجبور به کاهش جاه‌طلبی‌های خود کرد؛ حتی آمازون غول‌پیکر را. […]

با تمام خریدهای آنلاینی که در طول همه گیری انجام دادید به افزایش تقاضا افزوده شد که با سایر عوامل اقتصادی ترکیب شد تا قیمت ها را بالاتر برد. تا جاییکه با کاهش تقاضا، هزینه‌ها برای صنعت فناوری نیز بسیار بالا رفت و شرکت‌ها را مجبور به کاهش جاه‌طلبی‌های خود کرد؛ حتی آمازون غول‌پیکر را.

به گزارش ارتباط امروز به نقل از Statista، آمازون پیش از همه‌گیری کروناویروس، غول تجارت الکترونیک ایالات متحد بود و تا سال ۲۰۱۹ بیش از نیمی از بازار جهان را به خود اختصاص داد. با رونق خرید آنلاین، که ابتدا به دلیل قرنطینه ها و سپس با پول نقد تحریک شد، سود این شرکت هرروز افزایش یافت.

رشد آمازون در اواسط سال ۲۰۲۱ متوقف شد و اولین ضرر خود را در هفت سال گذشته در آغاز سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. بلومبرگ گزارش داد تا نوامبر، آمازون اولین شرکت در جهان بود که یک تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است.

آمازون، مانند بسیاری از شرکت‌های فناوری، روی رفتارهای خرید جدید ما سرمایه گذاری زیادی کرد. وقتی به فروشگاه‌های آجری و ملات برگشتیم و هزینه‌های خود را در یک سال و نیم گذشته کاهش دادیم، شرکت با نیروی کار بزرگ و شبکه لجستیکی عظیمی که نمی‌توانست پشتیبانی کند باقی ماند. در سال ۲۰۲۲، آمازون و رقبای آن بخش‌های بزرگی از آنچه را که در طول همه‌گیری ساخته بودند کنار گذاشتند.

مشهودترین نشانه عقب نشینی آمازون اخراج کارکنان خود بوده است که برای اولین بار در ماه نوامبر فاش شد و در آن زمان گزارش شد که حدود ۱۰۰۰۰ نفر اخراج شده اند. این درحالیست که اندی جاسی مدیر عامل آمازون اعلام کرد بیش از ۱۸۰۰۰ نیروی کار را تعدیل خواهد کرد، تنها آخرین نگاه اجمالی به مشکل است. در اکتبر ۲۰۲۱، آمازون به سرمایه گذاران خود گفت که ظرفیت انبارداری و حمل و نقل هوایی خود را در پاسخ به تقاضای اولیه همه گیری کروناویروس افزایش داده است.

در عین حال اواسط سال ۲۰۲۲  آمازون کتابفروشی های فیزیکی خود و برخی از مکان های فروشگاه راحتی آمازون گو را تعطیل کرد. این شرکت خدمات مراقبت‌های بهداشتی Amazon Care  خود را به دلیل تردید در سودآور بودن آن کنار گذاشت و بخش‌هایی که مسئول موارد دلخواه مشتریان مانند دستگاه‌های مجهز به الکسا هستند، نیز دستخوش تغییراتی شده اند.

جاسی گفت: «کاری که ما در تلاشیم انجام دهیم این است که هزینه‌های خود را در بسیاری از زمینه‌های مختلف کمتر و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که روی چیزهایی که فکر می‌کنیم در درازمدت می‌توانند تغییر کنند شرط‌بندی می‌کنیم.»

نیل ساندرز، تحلیلگر خرده‌فروشی در GlobalData، با اشاره به اینکه این شرکت راهی برای کسب سود از دستگاه‌های الکسا پیدا نکرده است، گفت: با این حال، کاهش در آمازون نشان‌دهنده چرخش به سمت سودآوری فوری است.

ساندرز گفت که این نشانه‌ای از حسابرسی در سراسر صنعت است زیرا خریداران در هزینه‌های خود ترمز می‌کنند و افزود: «بسیاری از شرکت‌ها طوری رفتار می‌کردند که انگار این یک تغییر دائمی است.»

تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۰ به ارتفاعات خیره کننده ای رسید. خریداران درآمد و نقدینگی محرک را در اثاثیه منزل، لوازم باغبانی و لوازم الکترونیکی کاهش دادند و رشد خرید آنلاین قابل توجه بود. از نرخ رشد ثابت حدود ۱۶ درصد در پایان سال ۲۰۱۹ به بیش از ۴۴ درصد در ماه های تابستان ۲۰۲۰ رسید.

اما در حالی که هزینه‌ها هنوز در سطوح بی‌سابقه‌ای بود، آمازون از پول نقد اضافی برای ساختن انبارها و مراکز هوایی استفاده کرد و از ۸۰۰۰۰۰ کارمند در پایان سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱٫۶ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۱  مواجه شد. این فقط آمازون نبود  Shopify شرکتی که پشت بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مستقل قرار دارد، نیز استخدام‌های زیادی انجام داد. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند متا و توییتر نیز سود بردند و درآمد تبلیغاتی بیشتری از بازرگانانی که تبلیغات هدفمند را به سمت خریدارانی که در خانه نشسته بودند به ارمغان آوردند.

زمانی که متا در ماه نوامبر اخراج ۱۱۰۰۰ کارمند خود را اعلام کرد، مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت اذعان کرد که تصور اینکه افزایش درآمد پایدار خواهد بود، اشتباه است. همچنین Shopify  نیز ۱۰  درصد از نیروی کار خود را در ماه ژوئیه کاهش داد. با این حال مدیر عامل شرکت Tobi Lutke  گفت که در پیش بینی جهش دائمی پنج تا ۱۰ سال آینده در نرخ رشد خرید آنلاین اشتباه کرده است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که دور کنونی اخراج‌ها بر ۱٫۲ درصد از کل نیروی کار آمازون تا سپتامبر تأثیر خواهد گذاشت. با این وجود، جاسی گفت که آمازون تصمیم درستی برای افزایش سریع از سال ۲۰۲۰ گرفت و اضافه کرد که بهتر است بیش از حد بزرگ شویم تا اینکه خیلی محدود بمانیم.

انتهای پیام/ محمد حسن اسدی طاری

  • منبع خبر : ertebatemrooz.ir