در حاشیه سی و جهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به کوشش انجمن ناشران کتاب نمایشگاهی در رواق غربی نمایشگاه بین سالن 1 و 2 ، در سالن سرای اهل قلم ، نشست های تخصصی با اهالی فن و صاحب نظران عرصه توسعه ایران برگزار می شود.

به گزارش  ساراپرس، در حاشیه سی و جهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به کوشش انجمن ناشران کتاب نمایشگاهی در رواق غربی نمایشگاه بین سالن ۱ و ۲ ، در سالن سرای اهل قلم ، نشست های تخصصی با اهالی فن و صاحب نظران عرصه توسعه ایران برگزار می شود. در نشست روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت که به همت انتشارات دانش بنیاد و فدک ایساتیس با همکاری موسسه فرهنگی و هنری آسافیلم برگزار شد؛ کارشناس مجری نشست دکتر آزاده ابراهیم زاده ، مدیرموسسه آسافیلم به مدیریت نشست پرداختند.دکتر ایرج گلابتونچی ، رییس سندیکای شرکت های ساختمانی و عضو هیات مدیره انجمن خدمات فنی و مهندسی ایران در پنل علمی نشست درباره آموزه های حرفه ای شاخص های طراحی و اجرای سازه های آبی سخن گفتند. در این نشست دکتر ایرج گلابتونچی ار فاصله بین دانشگاه تا پروژه های اجرایی سخن گفتند. اینکه سالیانه ۲۳۰ هزار مهندس در کشور فارغ التحصیل می شوند که وارد حرفه مهندسی نمی شوند و کسانی در صنعت ساخت کشور وارد می شوند که مولفه های آکادمیک را نمی دانند.
آقای دکتر ایرج گلابتونچی از ۵۶ هزار و پانصد شرکت مهندسی که از سازمان برنامه و بودجه رتبه بندی گرفته اند ، سخن گفتند. از فارغ التحصیلانی که وارد جامعه مهندسی می شوند و شرکت می زنند اما در پروژه های آبادانی کشور سهمی ندارند.
ایشان به لزوم قوی شدن صنعت احداث کشور اشاره کردند و اینکه یکی از جاهایی که می توان جلوی مهاجرت جوانان متخصص و نخبه را گرفت، صنعت احداث کشور است . دکتر ایرج گلابتونچی به بحت تکثر تشکلی اشاره کردند که همه آنها باید بر یک سازمان یکپارچه فنی و اجرایی کشور کار کنند.
در ادامه نشست بحث « حضور تشکل های مهندسی در نهاد برنامه ریزی کشور» پیگیری شد. که آقای مهندس غلامحسین حمزه مصطفوی مدیر سابق امور فنی و اجرایی کشور و دبیراسبق نهاد تعامل و همچنین آقای مهندس احمد تائب عضو شورای سیاستگذاری تشکل های مهندسی و رییس سابق کنفدراسیون صنعت ایران و آقای جواد رضایی روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه و عضو سازمان وزارت اقتصاد ایران حضور داشتند. در ادامه این نشست نگاهی به کتاب « نهاد تعامل، ثمره یک قرن فعالیت مهندسی کشور» به قلم و گرآدوری مهندس غلامحسین حمزه مصطفوی پرداخته شد. این کتاب ماحصل بیست سال فعالیت بخش خصوصی در صنعت احداث ایران است. حضور ۱۸ شخصیت برجسته مهندسی کشورو تاثیرگذار در نهاد برنامه ریزی کشور و گفتگوی حضوری و چهره به چهره با افراد تاثیرگذار د رصنعت احداث از شاخص های مهم کتاب نهاد تعامل است.
مهندس حمزه مصطفوی از هنریک سلینجرنقل قول کردند که برای واژگونی یک نظام دیگر نیاز به لشکرکشی نیست بلکه تنها کافی است که صنعت احداث در کشور تعطیل بشود.ایشان در ادامه از مرحوم مهندس بهاءالدین ادب یاد کردند و بیان کردند:« سخن از بخش خصوصی را با ادب باید آغاز کنیم » همچنین از سند تاریخی مهمی یاد کردند که در سال ۱۳۸۲ ، نهاد تعامل با امضای آقای دکتر محمد ستاری فر، معاون رییس جمهور و رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورو امضای مهندس ایرج کلانتری رسمیت پیدا کردو این مستند تاریخی برای صنعت مهندسی کشور ایران شد.
در ادامه مهندس احمد تائب عضو شورای مدیریت جامعه مهندسین مشاور ایران گفتند که« ما راهی به جز اینکه با هم باشیم ، نداریم ». ایشان بیان کردند که انجمن های کشور، بدون تشکل های صنفی نمی توانند مسیر درست را پیدا کنند.
مهندس احمد تائب به این موضوع اشاره کردند که نهاد تعامل هیچ پروپاگاندای تبلیغاتی نداشت. در ابتدا ۶ تشکل در سازمان برنامه هم زبان شدند. قرار شد که این هم زبانی را مدون کنند هفت ماه طول کشید تا موافقت نامه نهاد تعامل نوشته شد . رییس سابق کنفدراسیون صنعت ایران خاطر نشان کردند که برای پیدا کردن الگوی کنفدراسیون صنعت ایران به هند سفر کردند و کنفدراسیون صنعت هند ، الگوی کنفدراسیون صنعت ایران شد. همچنین به چگونگی شکل گیری کانون عالی کارفرمایان اشاره کردند و چگونگی شکل گیری بانک خصوصی آبادگران را نیز بیان کردند تا آبادگران اولین بانک خصوصی ایران شد و زیربنای بانک خصوصی کارآفرین را تشیل داد.
مهندس حمزه مصطفوی در ادامه نشست افزودند که صنعت مهندسی کشور اکنون آسیب دیده است. اکنون مهندسین جوان قابل اشتغال نیستند.شرکت های ساختمانی یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند. هم اکنون ۲۰۰ ساختمان در تهران وجود دارند که ممکن است فاجعه متروپل برایشان تکرار شود. همه اینها به دلیل عدم مدیریت مهندسی کلان کشور است. مهندسان جامعه مهندسی ایران که ۶۰ – ۷۰ سال دلسوزانانه تلاش کرده اند ، اکنون نیز سرسختانه ایستاده اند، حاضرند مشورت بدهند و به نجات مهندسی ایران بپردازند، این در صورتی است که مدیران کلان جامعه پذیرا باشند. ایشان با این جمله نشست را به پایان رساندند که: « سکان جامعه را به دست خردمندان جامعه بدهید »
در انتهای نشست مدیر انتشارات دانش بنیاد و فدک ایساتیس، آقای مجیدرضا زرویی لوح تقدیر به پاس قدردانی از سخنرانان نشست اهدا کردند.