در راستای تسهیل فرآیندهای موجود و اعتبار بخشی به اطلاعات پیشین و آتی دستگاه­های اجرایی و واحدهای تابعه آنها در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، از دو قابلیت "تعیین اطلاعات بودجه در ستاد بر اساس تعامل با سامانه جامع بودجه سازمان برنامه و بودجه" و " اعمال سلسله مراتب ساختار دستگاه­های اجرایی و واحدهای تابعه و ایجاد گزارش مربوطه در تعامل با سازمان اداري و استخدامي کشور" رونمایی شد.

به گزارش شبکه خبری ساراپرس،طی مراسمی که روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از مقامات دستگاه های اجرایی نظیر سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار گردید، از قابلیت های جدید سامانه تدارکات الکترونیکی دولت مشتمل بر “تعیین اطلاعات بودجه” و “اعمال سلسله مراتب ساختار دستگاه­های اجرایی و واحدهای تابعه” رونمایی شد.

امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه بحث شفافیت در معاملات هم الویت دولت به شمار می رود و هم الویت نظام، گفت: شفافیت و ایجاد دسترسی عادلانه باعث می شود که از فضاهای تاریک و رانت های احتمالی خارج شویم که الحمدلله با ایجاد این سامانه تا حد زیادی کار در این مسیر قرار گرفته است.

ایشان افزودند: در حال حاضر در اواسط راه هستیم و هنوز تا جایی که مطلوب ما باشد فاصله داریم و امیدواریم سریع تر بتوانیم کار را پیش ببریم. کلاهدوزان تاکید کرد: قطعا الویت ما در سامانه ستاد این است که بتوانیم داده های مورد نیاز را برای تصمیم گیران، سیاستگذاران و نهادهای نظارتی فراهم کنیم و مطمئن شویم که به سهم خودمان مرّ قانون و سیاست هایی که در نظام در حوزه های اقتصادی طراحی شده در حال اجراست.

وی با اشاره به متصل شدن بخش های بزرگ فضای معاملاتی کشور در این سامانه از جمله قوه قضاییه گفت: هفته گذشته با همکاری قوه قضاییه مزایده اموال تملیکی را در سامانه داشتیم و این کار بسیار بزرگی بود که برای اولین بار در این مقیاس انجام می شد که نتایج خوبی نیز به همراه داشت و در آینده گزارش آن را در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهیم داد.

کلاهدوزان، گام بعدی در این خصوص را متصل شدن مزایداتی عنوان کرد که در اجرای احکام قوه قضاییه برگزار می شود و افزود: در اختیار عموم قرار دادن این موارد باعث ایجاد فرصت های برابر می شود.سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ابراز امیدواری کرد تا در آینده این سامانه و دستاوردهای آن به یک یک زیر ساخت فراگیر در کشور تبدیل شود و حتی دستگاه هایی که مشمول قانون برای ثبت و متصل شدن به سامانه هم نمیشوند بتوانند از ظرفیت های آن به منظور شفافیت در امور استفاده کنند.

کلاهدوزان در پایان صحبت های خود با اشاره به ابتدای راه بودن این تجربه گفت: هنوز نقص ها و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که ما از تمام دستگاه های اجرایی و اصحاب رسانه می خواهیم که بازخوردهای لازم را به ما بدهند تا بتوانیم در مسیر برطرف کردن اشکالات گام بر داریم.

تعیین اطلاعات بودجه در ستاد بر اساس تعامل با سازمان برنامه و بودجه کشور

آرش عسکری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت: در راستای تعاملات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با سازمان برنامه و بودجه کشور، تبادل اطلاعات سامانه جامع بودجه (از جمله تعهدات/ برنامه دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات و تعیین نوع و محل تامین منابع) با سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برقرار گردید.

وی افزود:  در این راستا کاربر دستگاه اجرایی در هنگام ثبت و انتشار فراخوان، به منظور تکمیل بخش اطلاعات مالی/ تامین اعتبار با انتخاب کلید “تعیین اطلاعات بودجه” به فرم مربوطه هدایت شده و لازم­است اقلام اطلاعاتی که در تبادل با سازمان برنامه و بودجه در دو بخش کلی منابع تامین اعتبار و محل تامین اعتبار دریافت شده است را انتخاب و تکمیل نمایند.

مدیر ستاد در خصوص اعتبارات هزینه‌ای-جاری اعلام کرد: در صورت انتخاب این نوع از اعتبارات، برنامه های تعریف شده از قبل (توسط سازمان برنامه بودجه) با کد یا عنوان برنامه، قابل جستجو هستند و توسط کاربر انتخاب می­شود. در صورت انتخاب چند برنامه، درصد برنامه ها نیز تعیین می­گردد. همچنین علاوه بر برنامه اقلامی نظیر شماره ردیف بودجه، طبقه بندی هزینه فصل و … که توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام شده، انتخاب و تعیین می­گردند.

وی در مورد اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز اعلام داشتند: در صورت انتخاب این نوع از اعتبارات، پروژه ها­ی تعریف شده از قبل (توسط سازمان برنامه بودجه) براساس شماره عنوان یا کد پروژه قابل جستجو هستند و توسط کاربر انتخاب می­شود و در صورت انتخاب چند پروژه، درصد پروژه ها نیز تعیین می­گردد. همچنین علاوه بر اطلاعات پروژه، اقلامی نظیر طبقه بندی برنامه، اطلاعات ردیف بودجه و … که توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام شده، انتخاب و تعیین می­گردند.

اعمال سلسله مراتب ساختار دستگاه­های اجرایی و واحدهای تابعه و ایجاد گزارش مربوطه در تعامل با سازمان اداری و استخدامی کشور

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت اعلام داشت: نظر به اینکه ثبت‌نام در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بر اساس خوداظهاری دستگاه­های اجرایی و واحدهای تابعه ایشان صورت می­پذیرد، امکان صحت­سنجی اطلاعات اعلامی وجود نداشت و همچنین امکان احصاء فهرست دستگاه‌های غایب در سامانه و روابط بالادستی آنها نیز میسر نبود ولی به لطف خدا و با تلاش همکاران مرکز تتا، پروژه‌ای با عنوان اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی سامانه ستاد و به تبع آن طراحی گزارش مدیریتی فهرست دستگاه­های اجرایی انجام گردید و اطلاعات تمامی دستگاه‌ها/ واحدهای تابعه ثبت نام شده در ستاد با بانک داده سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه­های اجرایی کشور تطابق داده شد.

وی بیان کرد: در این فرآیند عنوان، شناسه ملی و دستگاه بالادست هر دستگاه/ واحد اجرایی به طور صحیح تعیین گردید و با تهیه یک بانک اطلاعاتی از دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه آنها با ۲۱۶ هزار رکورد و استفاده از آن در فرآیند ثبت‌نام تلاش گردیده تا از ورود مجدد اطلاعات نامعتبر در سامانه جلوگیری به عمل آید و همچنین از طریق گزارش طراحی شده، فهرست کلیه دستگاه­های اجرایی کشور به صورت سلسله مراتب ساختار سازمانی قابل دسترس می­باشد و ثبت نام هر یک از دستگاه ها/ واحدهای کشور را می­توان تا پایین­ترین سطح موجود مورد بررسی قرار داد.

عسکری خاطرنشان کرد: با پایان پروژه اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی و اعمال نتایج آن در قسمت های مختلف سامانه، موارد ذیل قابل دستیابی است:

– احصاء فهرست دستگاه‌های اجرایی که تا کنون در سامانه ثبت نام نداشته‌اند (به تفکیک استان و دستگاه بالادست)

– شناسایی روابط سلسله مراتبی دستگاه‌های اجرایی حاضر در سامانه و واحدهای تابعه ایشان

– دریافت گزارشات مختلف مدیریتی، عملکردی و نظارتی منطبق بر سلسله مراتب دستگاه‌های اجرایی کشور در بخش هوش تجاری و گزارشات مدیریتی سامانه

– جلوگیری از ثبت‌نام‌های نیمه تمام یا چندباره توسط دستگاه‌های اجرایی

– امکان ارتباط و تبادل داده های مربوط به دستگاه