عضو کمیسیون انرژی مجلس دلایل ناترازی گازوئیل در کشور را تشریح کرد.

به گزارش ساراپرس،مصطفی نخعی با اشاره به ناترازی گازوئیل در کشور، گفت: متاسفانه آمارهای اعلامی برای مصرف نفت‌گاز و حتی بنزین در کشور، نگران کننده شده است البته استدلال‌هایی همچون کاهش مصرف در دوران اوج بیماری کرونا و افزایش مصرف در این روزها به دلیل افزایش ترددها مطرح می‌شود اما اگر مبنا را سال ۹۸ یعنی قبل شیوع بیماری کرونا در نظر بگیریم و با آن مقطع که واقعی‌تر و منطقی‌تر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد؛ این مهم نیازمند آسیب‌شناسی جدی‌تر است و نباید تمام علت‌ها را به کرونا منتهی کرد بنابراین باید علل دیگری مانند افزایش قاچاق سوخت در کشور نیز مورد توجه قرار گیرند.

ناترازی در حوزه گازوئیل به دلیل عدم رعایت قانون “هدفمندی  یارانه‌ها

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین معتقدم بسیاری از مشکلات کنونی به دلیل عدم اجرای قانون است قانونی مانند “هدفمندی  یارانه‌ها” که دولت براساس آن مکلف بود؛ نسبت به واقعی کردن قیمت سوخت در کشور اقدام کند بنابراین اگر قانون رعایت شده بود امروز با این چالش‌های جدی و ناترازی در این حوزه مواجه نبودیم.

عدم نظارت و توجه به بخش نیروگاهی و حمل و نقل به عنوان دو بخش مهم و اصلی در مصرف سوخت  

وی با بیان اینکه بخش نیروگاهی و حمل و نقل، دو بخش مهم و اصلی  در مصرف سوخت به شمار می‌آیند که معمولا کمتر به آن‌ها نظارت می‌شود، افزود: در بخش نیروگاهی باید ۲ موضوع را دنبال کرد؛ ابتدا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کنترل و نظارت بیشتر ، درواقع اتصال مخازن نیروگاه‌ها به انبارهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، نصب میترینگ در ابتدا و انتهای مسیر و نصب ال.جی.تی.جی (LG TG) در مخازن نیروگاه‌ها می‌تواند در کنترل و نظارت بر مصرف نفت‌گاز در نیروگاه‌ها بسیار موثر باشد.

نخعی ادامه داد: دوم آنکه این سوال مطرح است که چرا تمامی یارانه سوخت در بخش نیروگاهی به ابتدای زنجیره داده می‌شود؟ یعنی چرا ما گازوئیل را به نوعی رایگان به نیروگاه‌ها می‌دهیم و دقیقا به همین دلیل آن‌ها انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی ندارند و این مسئله خود به تنهایی می‌تواند مقدمات قاچاق سوخت را فراهم کند لذا پیشنهاد می‌کنم؛ یارانه و سوبسید را به ابتدای زنجیره نداده و به زنجیره‌های میانی داده شود، درواقع سوخت به قیمت واقعی به نیروگاه‌ها ارائه و برق تولیدی آن‌ها را به قیمت واقعی خریداری شود و در نهایت سوبسید را به حلقه‌های میانی دهیم یعنی بعد از آنکه برق تولید شد، سوبسید در مرحله قبل از ارائه این برق به مردم داده شود چراکه انگیزه نیروگاه‌ها را برای افزایش راندمان بالا می‌برد و سبب جلوگیری از قاچاق سوخت می‌شود.

راهکار کاهش مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل برون شهری چیست؟

این نماینده مجلس برای کاهش مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل برون شهری نیز، پیشنهاد داد: اگرچه مسئولان مدعی اجرای “طرح پیمایش” هستند اما آیا تاکنون این طرح آسیب‌شناسی شده است؟ در حالی که شنیده می‌شود؛ تخلفاتی مانند بارنامه‌های صوری و تخلفاتی از این دست در حال شکل‌گیری است لذا این سوال مطرح است؛ چرا نباید بحث پیمایش ارتباط منطقی با سامانه سپهتن سازمان راهداری پیدا کند؟ چه کسی مانع این مهم می‌شود و چرا کسی آن را دنبال نمی‌کند؟ بنابراین به نظر می‌رسد مسکوت ماندن این مسئله برای عده‌ای منافعی دارد لذا باید ارتباط منطقی میان طرح پیمایش و سامانه سپهتن سازمان راهداری شکل گیرد چراکه می‌تواند به کنترل مصرف نفت‌گاز در حمل و نقل برون‌شهری کمک کند.

علت مصرف بالای گازوئیل در بخش درون شهری نبود متولی مشخص در این بخش

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در بحث مصرف درون شهری نیز که یکی از چالش‌های مصرف بالای گازوئیل این است که متولی مشخصی وجود نداشته و طرح پیمایش معنی ندارد بنابراین اگر موارد فوق مورد توجه قرار گیرد می‌تواند به شدت مصرف نفتگاز را کاهش دهد.

نبود زیرساخت‌ در حوزه انتقال انرژی به ویژه به مناطق شرقی و شمال شرقی کشور

نخعی در ادامه توضیح داد: مطلب دیگر در مورد زیرساخت‌های ضعیف انتقال انرژی به شرق و شمال شرق کشور است چراکه به دلیل نبود زیرساخت مناسب برای انتقال گاز به این مناطق بیشترین افزایش مصرف فرآورده مایع، یعنی نفتگاز و نفت کوره در ماه‌های اخیر مربوط به نیروگاه‌های شرق و شمال شرق کشور است، درواقع اگر زیرساخت انتقال گاز عسلویه با خط لوله به خراسان جنوبی ایجاد شده بود و نیروگاه‌ها پوشش داده شده بودند نیازی به دادن این همه نفتگاز و نفت کوره به این نیروگاه‌ها نبود بنابراین یکی از چالش‌های اساسی نبود زیرساخت‌ در حوزه انتقال انرژی به ویژه به مناطق شرقی و شمال شرقی کشور است.

وی با بیان اینکه گاهی سیاست‌های در بحث توزیع در کشور شکل می‌گیرد که چندان منطقی نیست، گفت: این سیاست‌ها عملا یه معنای رسمیت بخشیدن به تخلفات و قاچاق سوخت در کشور است، مانند سیاست‌های که در برخی

از مناطق مرزی به اسم حمایت از مردم اجرا می‌شوند اما منافع آن برای عده‌ای خاص است و به جز رسمیت بخشیدن به قاچاق نتیجه دیگری ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است توزیع سوخت در کشور باید توسط نهاد مشخصی تصمیم‌گیری شود چراکه “شورای عالی انرژی” نتواسته نقش خود را به درستی ایفا کند و خلاء حاکمیت انرژی در کشور مشهود است لذا مشکلات فوق به دلیل آن است که حوزه انرژی متولی مشخصی در کشور ندارد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت