معاون میراث فرهنگی کشور در پیامی تاکید کرد: بر این باوریم که تکیه بر میراث فرهنگی ارزشمند ایرانی و اسلامی که علیرغم کثرت مصادیق آن، وحدتی برگرفته از باورهای متعالی دارد بستری را برای جامعه امروز فراهم می­کند که تنها از آن منظر می­توان، توسعه پایدار جامعه محور و فرهنگ محور را محقق کرد.

به گزارش  ساراپرس،‌ دکتر علی دارابی- قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به مناسبت ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی پیامی را به شرح زیر منتشر کرد:

سخن از ایران عزیز است که خالق شاهنامه – حکیم ابوالقاسم فردوسی – بیش از ۲۰۰۰ بار از واژه ایران در شاهنامه یاد کرده است. کشوری با قدمت ۷۰۰۰ سال فرهنگ و هنر به درازای تاریخ.
سرزمینی که بالغ بر یک میلیون سال سکونت بشری را  در تاریخ خود ثبت کرده است.
ایرانی فرهنگی که بر بسیاری از کشورهای جهان تاثیر تمدنی و توسعه ای داشته است.
وقتی از ایران سخن می گوئیم، یعنی کشوری که بیش از ۳۵۰۰۰ اثر تاریخی ثبت شده دارد. با ۲۶ اثر ملموس ثبت جهانی و ۲۱ عنصر ناملموس ثبت جهانی که به ترتیب در رتبه نهم و ششم جهان جای دارد.
کشوری که بیش از  ۵۰۰۰ اثر تاریخی قابل مشاهده و دیدن برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.
ما امروزه مفتخر به چنین داشته ها و سرمایه هایی هستیم که از نیاکان و گذشتگان ما به ودیعه بدست ما سپرده شده است.
معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم اهتمام خود را بر «صیانت از میراث فرهنگی، کمک به رشد و توسعه کشور و گره گشایی از مشکلات مردم» قرار داده است.
چرا که وقتی از میراث فرهنگی سخن می­گوئیم مرادمان همه مولفه های هویتی ارزشمندی است که به فرهنگ یک ملت تعلق دارد و حاصل زندگی، خلاقیت و آفرینندگی مردمانی است که مستمرا تاریخ را در این سرزمین ساخته و پربار نموده­اند بگونه ای که در ابعاد جهانی، همواره جایگاه فرهنگی ایران زمین، مرتبه­ای رفیع و منحصر بفرد است.
بر این باوریم که تکیه بر میراث فرهنگی ارزشمند ایرانی و اسلامی که علیرغم کثرت مصادیق آن، وحدتی برگرفته از  باورهای متعالی دارد بستری را برای جامعه امروز فراهم می­کند که تنها از آن منظر می­توان، توسعه پایدار جامعه محور و فرهنگ محور را محقق کرد.
مواجهه حفاظتی و صیانتی با این میراث گرانبها، به عنوان مهمترین منبع فرهنگی کشور و امری حاکمیتی، نیازمند همراهی دوشادوش ملت و دولت است تا بتوانیم مردم را به عنوان میراث داران واقعی، به میراث بانی ترغیب کنیم و راه را برای حفاظت و مشارکت مردمی تسهیل نماییم.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم، تلاش کرده است.  تمرکز ستادی را برای حفاظت از میراث فرهنگی به گستره استان­ها توسعه دهد و جایگاه دولت را از تصدی­گری در حفاظت از میراث فرهنگی به تسهیل کنندگی، نهادسازی و حمایتگری مردم در این عرصه  تبدیل نماید.
اهتمام در مردمی کردن حفاظت از میراث فرهنگی، جز از طریق افزایش سواد میراثی جامعه، بهره­گیری از خرد جمعی و توانمند کردن مردم در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی میسر نیست.
در این مدت با اتکال به خداوند متعال، موزه­ها و اماکن تاریخی، از پشتوانه شوراهای راهبردی که ظرفیت بهره­گیری از خرد جمعی را در توسعه کیفی این مکان ها فراهم می­کند بهره منده شده اند.
ایران امروز دارای ۸۰۰ موزه است که در چشم انداز پیش­رو، به ۱۰۰۰ موزه خواهد رسید. موزه ها و اماکن تاریخی، با تنوع بخشی به خدمات فرهنگی، ایجاد زیر ساخت های مناسب و برگزاری بالغ بر۵۰۰۰ رویداد فرهنگی در سال گذشته میزبان و پذیرای اشتیاق بازدید­کنندگان در این مکان­ها بوده اند.
توسعه شناخت و حفاظت از میراث ناملموس در یک سال گذشته در مناطق و اقوام مختلف ایران، فرصت ایجاد وفاق ملی را در بستر ایران بزرگ فراهم­تر کرده است.
اتخاذ شیوه ها و راهکارهایی که بتواند در قالب حمایت­های دولتی، تسهیلات و امتیازات موثر را برای توانمند کردن مردم در حفاظت از بناها و بافت های تاریخی فراهم کند با همکاری سایر بخش های دولت در مرحله به ثمر رسیدن است.
باز­آفرینی فرهنگ اقدامات خیرانه و تحقق مسئولیت های اجتماعی در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی همانگونه که در تاریخ این سرزمین سابقه دارد، به زودی با تشکیل «انجمن خیرین میراث فرهنگی»، زمینه توسعه حفاظت همه جانبه از میراث فرهنگی را فراهم تر خواهد کرد.
امید و باور داریم در سایه خردورزی و همکاری همه جانبه ملت و دولت در افق تحولی پیش رو، زمینه اتصال به پیشینه و پیوندهای فرهنگی برای دستیابی به آینده ای متعالی فراهم­تر خواهد شد.
ما بر این باوریم که بدون «مردم»، نمی توان نهضت بزرگ « محافظت و صیانت از میراث فرهنگی»، را سامان داد. رسانه ها، نخبگان، گروه های مرجع، نهادهای اجرایی، قضایی، مقننه و همه سازمانهای مسئول با ایفای مسئولیت قانونی و اجتماعی است که می توانند خادمان حوزه میراث فرهنگی را یار و مددکار باشند.

علی دارابی
قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲