دکتر قنادباشی می گوید: با توجه به اینکه عمان دارای جایگاه متعادلی در دیپلماسی منطقه ای است، همین موقعیت طبیعتا موجب می شود که مسائل منطقه ای مورد بررسی واقع بینانه ای میان تهران و مسقط قرار گیرد.

به گزارش  ساراپرس  به  نقل از بازار، هیثم بن طارق» سلطان عمان در پاسخ به دعوت ابراهیم رئیسی روز یکشنبه وارد تهران خواهد شد؛ در حالی که این اولین سفر او به ایران است.

برخی از تحلیلگران این سفر را گامی مهم در راستای تقویت روابط رو به رشد ایران و عمان قلمداد کرده و آنگونه وزیر امور خارجه اعلام کرده است اسنادی برای این سفر آماده شده و قرار است در سفر مذکور به امضای طرفین برسد.

در همین راستا، دکتر جعفر قنادباشی در خصوص اهداف سفر بن طارق به ایران گفت: این سفر به دلیل آنکه سلطان عمان در راس حکومت بوده و عالی ترین مقام عمانی در نظر گرفته می شوند، طبیعتا می تواند آغاز یک دوره جدید از روابط را رقم بزند و سفری است که تمام مسائل به طور همه جانبه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سفیر اسبق ایران در لیبی و کارشناس ارشد مسائل افریقا و غرب آسیا افزود: یکی از مسائل مورد گفتگو، ابعاد مختلف روابط دو جانبه میان ایران و عمان است که فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری با آمدن سلطان عمان کلید خواهد خورد. بر همین اساس با این سفر می توان امیدوار شد که روابط دو کشور بیش از گذشته توسعه یافته و با ارتقاء سطح روابط تهران و مسقط بلندترین گامها را بردارند.

وی گفت: علاوه بر آن، چندین موضوع منطقه ای مانند مسئله یمن مسلما میان طرفین مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت؛ در حالی که عمان دارای جایگاه متعادلی در دیپلماسی منطقه ای است و همین موقعیت طبیعتا موجب می شود که مسائل منطقه مورد بررسی واقع بینانه ای قرار گیرد، به خصوص که شرایط تازه ای بر منطقه حکمفرما شده، طرفین باید واقعیت های موجود و روند مسالمت آمیزی که بر منطقه سایه افکنده را مورد بحث قرار داده و از طریق بررسی های دقیق مسیر آینده منطقه را تعیین نمایند. افزون بر این، موضوعاتی چون امنیت خلیج فارس و کشورهای نفت خیر مسائل دیگری است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر قنادباشی ادامه داد: علاوه بر مسائل منطقه ای، موضوع جهان اسلام نیز حائز اهمیت است و میان ایران و عمان مورد گفتگو قرار خواهد گرفت. متاسفانه سازمان همکاری های اسلامی تا کنون وظایف خود را به درستی انجام نداده است. بر همین اساس، برخی از کشورهای اسلامی تصمیم گرفته تا نسبت به این سازمان موضع گیری جدی داشته باشند. یکی از این موضوعات، مسئله فلسطین و فشارهایی است که بر مردم این کشور وارد شده است.

کارشناس ارشد مسائل افریقا و غرب آسیا اضافه کرد که در خصوص مسائل جهانی دو موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یکی تغییراتی است که در معادلات سیاسی و اقتصادی جهانی در حال رخ دادن است که همه کشورها باید آگاهانه و با بررسی کامل و دقیق تری به شناخت بیشتر و عمیق تر این تحولات بپردازند. دومین موضوع مربوط به روابط ایران با جهان غرب است.

وی بیان کرد: با توجه به این که عمان پیش از این هم در عرصه دیپلماسی تحرکات مثبتی انجام داده، توافق هسته ای می تواند طبیعتا یکی از مباحث مهم گفتگو میان رئیس جمهور ایران و سلطان عمان باشد.

دیپلمات سیاست خارجی در خصوص سوال خبرنگار بازار مبنی بر ظرفیتهای اقتصادی دو کشور در جهت توسعه سطح روابط گفت: با توجه به اینکه بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، اما روابط ایران و عمان به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و موانع موجود متناسب با ظرفیتهای دو کشور پیش نرفته است، در حالی که عمان دارای پتانسیلهای بسیاری است که جمهوری اسلامی می تواند هم در روابط دوجانبه و هم تجارت جهانی از آنها بهره مند شود.

جعفر قناد باشی اضافه کرد که یکی از ظرفیتهایی دو طرف می توانند به توسعه همکاری بپردازند در زمینه کشتیرانی است، در حالی که ایران وارد یک عرصه نوینی در این حوزه در جهان شده است. عمان دارای بنادری است که ایران می تواند برای تجارت با افریقا و دیگر مناطق از طریق دریای سرخ، از این بنادر به طور مشترک استفاده نماید.

وی گفت: همچنین، ایران و عمان می توانند به سرمایه گذاریهای مشترک در زمینه کشت فراسرزمینی، استفاده از آبزیان و حوزه گردشگری شوند و از این طریق به سود قابل توجهی دست یابند.

دکتر قنادباشی افزود: جدا از این سرمایه گذاری های مشترک، با توجه به این که عمان حرکت های توسعه ای را آغاز کرده، بخش خصوصی ایران که در زمینه ساخت پالایشگاهها، سیلو، جاده، خطوط انتقال برق و تلفن دارای قابلتیهای بسیاری است، می تواند به همکاری با بخش خصوصی عمان پرداخته و عمانی ها مشتری ایران و پذیرای خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی باشند، به خصوص که ایران و عمان از نظر مسافت به یکدیگر نزدیک هستند و همین موضوع بخش خصوصی ایران را تشویق می کند تا روابط بیشتری با این کشور داشته باشند.

کارشناس ارشد مسائل افریقا و غرب آسیا ادامه داد: بخش خصوصی ما به دلیل دو امتیاز مختلف، برای تجارت با عمان اهمیت قائل است: یکی فضای اسلامی در عمان است؛ در حالی که این بخش تمایلی به فعالیت در فضاهای غربی ندارد. به عبارت دیگر، اشتراکات فرهنگی یکی از امتیازات مهم عمان برای برقراری روابط با این کشور است. دیگری؛ نزدیک بودن راه و مسافت است زیرا بخش خصوصی ایران چندان علاقه ای به انجام فعالیتهای تجاری با کشورهای دور دست ندارد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه تهران و مسقط هر دو عضو اوپک و فروشنده نفت هستند، دو کشور می توانند در تعیین قیمت نفت نقش جدی تری را ایفا کنند تا بهای نفت به گونه ای درست و بهتر در حقوق کشورهای نفت خیز و مذاکرات بازارهای نفتی رعایت شود.