هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توسعه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اجرای طرح ارزش مالکانه، ابعاد دیگری از این طرح مهم را تشریح و اعلام کرد: در تخصیص سهام شرکت های تابعه موسسه و در فرمول محاسبه سهام، عواملی مانند میزان سنوات فرد و میران سهم‌الشرکه یک تا 5 درصدی وی و سایر مولفه ها دخیل هستند و سازوکارهای دقیق و شفاف در این خصوص تعیین شده اند.

به گزارش ساراپرس، مهندس حمید باقرنژاد ، درخصوص سوالی درباره ارزش ریالی هر سهم واگذارشده به بازنشسته عضو صندوق گفت ارزش سهام شرکت واگذارشده به طور شفاف از روی سامانه بورس اوراق بهادار قابل مشاهده می باشد اما موضوع اساسی این است که ارزش مالکانه یک طرح چند مرحله ای و تدریجی است بنابراین با اجرای کامل این طرح منافع فرهنگیان در بلند مدت قطعا حفظ و تامین خواهد شد.
عضو هیات مدیره موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید مجدد بر اینکه بتدریج سهام همه شرکت هایی که قابلیت ورود به بورس را داشته باشند به صاحبان اصلی آنها یعنی فرهنگیان عزیز واگذار خواهد شد افزود: در مرحله اول قرار است بخشی از سهام یکی از شرکت های بزرگ متعلق به موسسه به معلمان بازنشسته واگذار شود و مرحله بعدی با ورود چند شرکت دیگر موسسه به بازار سرمایه و به تبع آن سهام مزبور به قشر انبیایی فرهنگیان واگذار می‌شود.
عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توسعه موسسه درباره بورسی شدن کل شرکت‌های موسسه گفت: برخی شرکت‌ها که شرایط مناسب‌تری مطابق شرکت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مبادله داشته‌اند، در فرایند بورسی قرار گرفته‌اند و برای گروهی از شرکت‌ها نیز بعد از اصلاح ساختار و مهندسی مالی و رفع برخی بندهای حسابرسی و پرونده‌های حقوقی این روند صورت می‌گیرد و برخی از آن هم که ماهیت شرکتی مانند شرکت خدمات گردشگری زاگرس اجازه بورسی شدن را ندارند، همراه با هلدینگ بالادستی وارد بورس خواهند شد.
واگذاری سهام به فرهنیگان بازنشسته طبق اساسنامه می باشد
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا در این مرحله فقط به بازنشستگان عضو سهام واگذار می گردد تاکید کرد این اقدام طبق اساسنامه موسسه و در چارچوب شرح ماموریت آن انجام شده و نهایتا همه اعضای صندوق در دوره بازنشستگی از منافع حاصل از اجرای طرح ارزش مالکانه بهره مند خواهند شد.
باقرنژاد افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این مرحله تحویل سهام برای بازنشستگان موسسه تا تاریخ آخر اسفند ۱۴۰۱ که بازنشستگی آنان به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شده است، انجام خواهد شد.
مهندس باقرنژاد بیان کرد: در شرایط کنونی اعضای صندوق حین بازنشستگی سه بخش سهم‌الشرکه خود، سود حسابداری سالیانه و آورده دولت را دریافت می‌کنند که با تعیین تکلیف موضوع ارزش مالکانه این مورد هم به مجموع دریافتی‌های آنان افزوده می‌شود.
* ضرورت دریافت و ثبت کد بورسی برای ورود به بازار سرمایه
مهندس باقرنژاد با تاکید بر الزام دریافت و ثبت کد بورسی توسط اعضای بازنشسته موسسه، یکی از معضلات موجود در فرایند واگذاری سهام را ثبت کدبورسی اعلام کرد و گفت: برای انجام یک معامله در سازمان بورس اوراق بهادار طرفین معامله ملزم به ارائه کد بورسی و سجام هستند و تا این کد را ارائه ندهند هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود.
وی تاکید کرد: برای دریافت کد بورسی هیچ‌کسی نمی‌تواند به جای شخص دیگر ثبت کدبورسی انجام دهد و این فرایند با احراز هویت شخص مورد نظر انجام می‌شود.
**تحقق ارزش مالکانه، منویات وزارت محترم آموزش و پرورش، هیئت امنا و هیئت مدیره
مهندس باقرنژاد درباره رویکرد هیئت امنا و هیئت مدیره موسسه به این موضوع تصریح کرد: تحقق ارزش مالکانه جزو منویات وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره و جزو حقوق اصلی فرهنگیان دانست و حتی تغییرات در سطح مدیریتی وزارتخانه و هیئت امنا، مانع و چالشی در تداوم این فرایند ایجاد نمی‌کند.
وی اضافه کرد: فرایند به گونه‌ای انجام شد که ۱۱ روش برای تعیین، تقویم و تسهیم ارزش مالکانه احصا شده و در چندین جلسه کارشناسی با کارشناسان صنعت و اقتصاد به بحث و بررسی گذاشته شد و در هیئت امنا روش تلفیقی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است؛ در نهایت به طور مصوبه‌ای برای اجرا به هیئت مدیره محول شد که اکنون در مرحله عملیاتی کردن مصوبه مزبور هستیم.
**روش واگذاری سهام به جاماندگان و فرهنگیان فوت شده
عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توسعه درباره ثبت کدبورسی و واگذاری سهام به افرادی که فوت شده‌اند یا مشکل ثبت کدبورسی دارند، اظهار کرد: در صورت باقی ماندن بخشی از فرهنگیان مشمول و جاماندگان در ثبت کدبورسی، حقوق آنها پایمال نمی‌شود و ارزش مالکانه حقوق بحق فرهنگیان عضو موسسه است، اما بهتر است همکاری بیشتری توسط عزیزان فرهنگی بری تحقق کامل اهداف طرح مزبور صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه در فاز اولیه کار تمرکز بر شروع واگذاری سهام به فرهنگیان و یافتن ریسک‌ها و مشکلات احتمالی در این مسیر است، تصریح کرد: یکی از دلایل واگذاری بخش اندکی از سهام شرکت‌ها، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع فوری آنهاست.