معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در جمع دانشجویان فعال دفتر تحکیم وحدت از تلاش برای پر کردن خلاءهای حوزه زن و خانواده در این معاونت خبر داد.

به گزارش ساراپرس به نقل از فارس، انسیه خزعلی در جمع دانشجویان فعال دفتر تحکیم وحدت عنوان کرد:معاونت زنان با پرکردن خلأ‌های حوزه زن و خانواده می‌خواهد عدالت در جامعه حاکم شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه می‌خواهیم مسائل مربوط به زنان بیشتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی دیده شود، گفت: از سال گذشته تلاش کردیم این ریل را عوض کنیم و مساله زنان را بهتر بیان کنیم تا با برطرف کردن خلأهای حیطه زن و خانواده عدالت در جامعه حاکم شود.

 انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که میهمان سی و نهمین نشست میان‌دوره ای اتحادیه دفتر تحکیم وحدت بود، در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: معاونت امور زنان به صورت ستادی فعالیت می‌کند که در این حوزه در امر سیاست‌گذاری، هماهنگی، رصد و ارزیابی فعال است و‌ در بحث اجرا ورود نمی‌کند، اما باید طوری برنامه‌ریزی کند که بقیه نهادهای اجرایی در حوزه زنان وظایف خود را انجام بدهند.

دکتر خزعلی با اشاره به اینکه معمولا معاونت زنان بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و سیاست‌زدگی بر آن غالب شده بود عنوان کرد: در سال گذشته تلاش کردیم این جهت گیری تغییر کند.

وی افزود: هرچند تغییر ریل و جهت هم کار راحتی نیست و هنگامی که صحبت از مسائل زنان می‌شود بحث به سیاست و ‌مسائل عمومی کشور کشیده می‌شود اما ما به دنبال آن هستیم که مسائل مربوط به حوزه زنان بیشتر در حیطه فرهنگی و اجتماعی دیده شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با توضیح اینکه معاونت زنان تلاش داشته تا دستگاه‌های اجرایی فعال‌تر شوند، گفت: خیلی از قوانین ما خوب انجام نمی‌‌شود و مشکل اجرایی داریم. برای نهادهایی که باید این قوانین را اجرا کنند در سفرهای استانی اعتبار ویژه در حوزه زنان تصویب شده و پس از آن معاونت پیگیری می کند که این اعتبارات در جای درست خودش مصرف شود.

دکتر خزعلی همچنین به تلاش برای اجرایی شدن برخی نیازها اشاره و تصریح کرد: به عنوان نمونه برای حل مشکل مسکن چهارقلوها که با توجه به کم بودن تعداد و قابلیت اجرایی بیشتر ریل‌گذاری‌هایی انجام داد که امیدواریم این امر زمینه ای برای توسعه پشتیبانی از خانواده‌های پرجمعیت شود.

همچنین دکتر خزعلی پس از اتمام سخنرانی خود در بخشی دیگر از مراسم به پرسش و پاسخ دانشجویی پرداختند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، گفت: اگر زیرساخت مناسب باشد، هیچ منعی وجود ندارد.ولی باید شرایطی فراهم شود که ارزش و کرامت زن خدشه دار نشود. البته این موضوع باید در جایگاه و حد خود بدان پرداخته می شد نه چنانکه شاهد بودیم به عنوان یک ابزار برای تحریک جامعه چندان به آن بال و پر داده شود و التهاب آفرینی انجام دهند که موجب جریانات ناگواری مثل دختر آبی باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگر با  مضمون اینکه آیا برای دانشجویان همانند پسرتان امکان سفر به دیگر کشورها وجود دارد، اظهار داشت: بله قطعا و کسانی در حیطه کاری مشابه پسر من الان پیشنهادهای کاری دریافت می کنند و متاسفانه از جانب دولت های خارجی امکانات کار وفعالیت در اختیارشان می گذارند و مهاجرت می کنند ولی فرزند اینجانب نه از امکانات دولت های دیگر و نه دولت خودمان استفاده نکرد و مهاجرت نکرد؛ در دولت گذشته که بنده هیچ مسئولیتی نداشتم برای توسعه کار نرم افزاری که در مرکز رشد دانشگاه آن را پایه گذاری کرده بود به خارج رفت و در این دولت همانطور که گفته بودم برگشته است و هم اکنون در داخل کشور به سر می برد و این سفر کاری را از طریق فروش نرم‌افزار و بدون هرگونه مساعدتی از سوی اینجانب و پدرش انجام داده است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه درباره ۲۰۳۰ و حق تحفظ توضیح داد: تحفظ یعنی در تعاملات بین المللی از جمله مدیریت بر آموزش زنان در آیورا، ما ارزش‌های خودمان را حفظ می‌کنیم. ما در آیورا (اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند) رئیس کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان هستیم و در آن به بانوان کشورهای دیگر در حوزه‌های فعالیت‌های اقتصادی آموزش‌هایی را با حفظ ارزش‌های خودمان ارائه می‌دهیم. و همانطور که تاکید کردم هیچ ربطی به اجرای سند ۲۰۳۰ در داخل ندارد و با قاطعیت عدم تعهد به اجرای این سند را در داخل بدون هر گونه شرطی اعلام کرده ایم.

دکتر انسیه خزعلی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص تحکیم بحث حجاب خاطر نشان کرد: شورای انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست‌گذاری را دارد و مشکل اجرا هست که به وزارتخانه‌های مختلف مربوط می‌شود. ما تلاش‌ خود را در بخش فرهنگی می کنیم و در طرحی با عنوان زیست عفیفانه تربیت مربیانی برای آموزش خانواده‌ها اهتمام داریم.

همچنین برای سربازان هم آموزش ویژه ای با همکاری وزارت دفاع در دست انجام است. در زمینه سینما هم وزارت ارشاد کارهایی را انجام داده که اگر توجه کرده باشید وضعیت امسال بهتر از سال‌های گذشته بوده و شرایطی فراهم شد تا افرادی که فرصت دیده شدن نداشتند، خصوصا فیلم اولی ها و جوانان زمینه بروز توانمندی داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در خصوص سوالی درباره برگزاری کنگره بین‌المللی بانوان که آیا در اوضاع ملتهب کنونی در جهان برگزاری آن مناسب بود، توضیح داد: بله، به نظرم بهترین وقت برای برگزاری کنگره بین‌المللی بود زیرا می‌خواستند بگویند ایران را منزوی کردیم. در حالی که چنین نبود و کشورها با ما همراه بودند. این موضوع هم در موقعیت سیاسی و هم اقتصادی کشور موثر بود و خواهد بود و برگزاری آن در این دوره بهترین موقعیت بود و باید بدانیم که از طریق دیپلماسی زنان در جهان بسیاری از کارها را می‌شود، انجام داد.