وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ایران‌هراسی یکی از شیوه‌های دشمن برای مقابله با ظرفیت‌های گردشگری ایران است. این موضوع از سال‌‌ها قبل در ایران وجود داشته و دشمن در سال‌های گذشته نیز ایران‌هراسی را دنبال می‌کرده است.

به گزارش ساراپرس، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در حاشیه افتتاح و بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در جمع خبرنگارن، با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری حلال اظهار کرد: گردشگری بخش عظیمی از ظرفیت‌ها بین کشورهای اسلامی است اما به دلایل مختلف این ظرفیت عظیم مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به این که توسعه گردشگری امروز رکن مهمی در حوزه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، کشورهای اسلامی باید نقش مهمی را ایفا کنند، تلاش کنند و این عقب ماندگی تاریخی را جبران کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ایران اسلامی بسیار زیباتر از آن است که برای مردم دنیا تشریح شده است. ایران کشوری امن، زیبا با ظرفیت‌های گسترده و چهارفصل است که جزو چند کشور اول دنیاست و در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و تاریخی، اکوتوریسم و سایر جاذبه‌های های گردشگری دارای قابلیت‌های برتر در دنیا است.
او اضافه کرد: از تمام مردم کشورهای مختلف دنیا دعوت می‌کنم تا به خانه خودشان یعنی ایران سفر کنند. حتما گردشگری حلال یک مزیت نسبی کشورهای اسلامی است. اصلا گردشگری یک امر سالم است و متاسفانه در بعضی نگاه‌ها تصور بر این است که امور ناسالم از نظر فرهنگی و اجتماعی در رونق گردشگری دخالت دارد؛ درحالی که این‌گونه نیست. کشورهای مختلف دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان به خصوص وقتی که گردشگری خانواده‌محور می‌شود همه علاقه‌مند هستند که گردشگری سالم داشته باشند.
مهندس ضرغامی ادامه داد: گردشگری سالم همان گردشگری حلالی است که کشورهای مختلف اسلامی ظرفیت آن را دارند. بخشی از این گردشگری حلال به خوراک بر می‌گردد اما گردشگری سالم و خانواده‌محور از مصادیق گردشگری حلال است و کشورهای ختلف می‌توانند پرچم‌دار آن باشند.
او در ادامه به موضوع ایران‌هراسی نیز اشاره کرد و افزود: ایران‌هراسی یکی از شیوه‌های دشمنان با ظرفیت‌های گردشگری ایران بوده است. از قدیم نیز این بوده و از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته که گردشگری پا نگیرد این موضوع را دستگاه‌‌های اطلاعاتی نیز اعلام کرده‌اند.
مهندس ضرغامی اضافه کرد: ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که اگر حداقل‌ها برای آن فراهم شود می‌تواند یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در جهان باشد. ما باید در داخل با همفکری و برداشتن موانع و معرفی صحیح ظرفیت‌های ایران عزیز به مقابله با ایران‌هراسی بپردازیم.
او در پایان به موضوع تامین زیرساخت‌های گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: بخش زیادی از حوزه گردشگری مربوط به تامین زیرساخت‌هاست خوشبختانه در طول یک سال و نیم گذشته اقدامات بسیار خوبی در تامین و ساخت زیرساخت‌ها انجام شده است. تسهیلات مختلف برای کمک به علاقه‌مندان ارائه شده اما اعتقاد دارم که هنور راه زیادی داریم.