یک کارشناس مسائل منطقه درباره مذاکرات هسته ای ایران می گوید: امروز مساله این است که آمریکایی ها منافع ملی خود را بر منافع صهیونیست ها ترجیح بدهند وگرنه آمریکاییها توافق را پذیرفته اند. غرب می داند که مواضع ایران منطقی و درست است. اگر به طور قطره چکانی امتیاز می دهند به این دلیل است که نگران بلندشدن یکباره صدای طبل پیروزی در ایران هستند. از این رو کم کم امتیاز می دهند.

به گزارش ساراپرس؛ جعفر قنادباشی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد این دور از مذاکرات هسته ای آخرین دور گفت و گوها باشد. در این بین برخی به نتیجه خوشبین هستند و عده ای عقیده دارند مذاکرات همچون دفعات قبل به نتیجه نمی رسد. به عقیده شما مذاکرات چه نتیجه ای خواهد داشت؟ اظهار داشت: از ابتدا که مذاکرات ما با کشور های غربی شروع شده است تا امروز باید گفت که در حال حاضر در استثنایی ترین مرحله قرار داریم و اگر این موقعیت را بشناسیم می توانیم بفهمیم که روند تحولات چگونه است. استثنایی از این نظر که اروپاییان به دلیل ضعف های داخلی به طور کلی از مواضع گذشته کوتاه آمده اند. ایران تسلیم خواسته های افزون طلبانه آن ها نشد و اروپا ناامید از تحمیل خواسته هایش به ایران از مواضع پیشین خود عقب نشینی کرده است. اروپا از طرفی بحران اقتصادی داخلی خود را دارد و از سویی با بحران اوکراین دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر امیدی به عقب نشینی ایران ندارد.

مانع اصلی اسرائیلی ها هستند

وی افزود: آمریکایی ها نیز تقریبا همین موقعیت و موضع اروپاییان را دارند. آمریکا با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می کند و دچار ضعف داخلی است. بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین آمریکا را نگران کرده است. آنها هم امیدی ندارند که بتوانند ایران را با ادامه سیاست های فشار حداکثری شکست بدهند. آمریکاییها در بهار گذشته اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری بر علیه ایران سیاستی غلط بود و دولت بایدن با اعلام این مساله از این سیاست دست برداشت. امروز مانع اصلی اسرائیلی ها هستند که به دلیل نفوذ در آمریکا و در کاخ سفید و کنگره و مجلسین آمریکا کوشش می کنند تا موضع عقب نشست غرب در مذاکرات اعمال شود. اسرائیل نگران امضای توافق است و از اینکه توافق به نفع ایران تمام شود هراس دارند و نمی خواهند ایران به قدرت منطقه ای بزرگی تبدیل شود و به سرعت به طرف توانمند شدن و قدرت منطقه ای شدن پیش برود. اسرائیل تمامی اهرم های خود را به کار گرفته و حتی در مذاکرات تلفنی مستقیم بین نخست وزیر اسرائیل و بایدن سعی کرده اند بر تصمیمات آن ها تاثیر گذار باشند.

امروز چالش بزرگ بین منافع ملی آمریکا و خواسته های صهیونیست ها است

وی تصریح کرد: از این رو باید گفت امروز مساله مذاکرات مسائل ایران و غرب نیست بلکه امروز نبرد اصلی و چالش بزرگ بین منافع ملی آمریکا و خواسته های صهیونیست ها است. این دو مساله امروز روبروی هم قرار دارند منافع ملی آمریکا ایجاب می کند دست از خصومت با ایران بردارد و شانس خود را با اسرائیلی ها جمع نزند و هم سویی با اسرائیل را کنار بگذارد ولی لابی های صهیونیستی و گروه های فشار صهیونیستی در آمریکا هستند و سعی دارند غرب را از این کوشش باز دارند. اسرائیلی ها می دانند و واقف هستند که ایران به سمت تولید بمب هسته ای گام بر نمی دارد بلکه نگران پیشرفت های ما هستند و می دانند که برداشته شدن تحریم ها یعنی سرعت گرفتن رشد اقتصادی ایران و ایجاد رونق اقتصادی در کشور ایران. به مجرد اینکه دنیای غرب اعتراف کند که عقب نشینی کرده است این به معنی پیروزی ایران خواهد بود. پیروزی ایران می تواند به معنی قدرت گرفتن شهاب گونه موتور اقتصاد ایران باشد و اقتصاد ایران را پیش ببرد. از این رو امروز چالش اصلی بین منافع غرب و منافع صهیونیست ها است.

حیات اقتصادی آمریکا و اروپا این است که چالش ها با ایران کاهش پیدا کند

احتمالا آمریکا ناگزیر می شود در مورد ایران همسویی با اسرائیل را کنار بگذارد

قنادباشی با بیان اینکه اما این نبرد تا چه اندازه می تواند دوام داشته باشد؟ اظهار داشت: پیش بینی ما این است که آمریکایی ها نمی توانند صبر کنند چون حیات اقتصادی آمریکا و اروپا با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جهانی و بحران اوکراین در گرو این است که چالش ها با ایران کاهش پیدا کند. لذا پیش بینی این است و آمریکا ناگزیر می شود در مورد ایران همسویی با اسرائیل را کنار بگذارد اما ممکن است این مساله مدتی طول بکشد لذا مرحله ای که در آن قرار داریم مقطعی بسیار استثنایی است.

وی ادامه داد: در این مرحله ایرانی ها می دانند که مواضع آن ها درست است و نتیجه مقاومت خود را که عقب نشینی اروپا و امریکا است را به عینه می بینند و متوجه عقب نشینی آمریکا هستند. ایران امروز به خوبی دشمن خود را که اسرائیل است می بیند و می شناسد و می دانند که دشمنی اسرائیلی ها با کشورمان دشمنی دیرینه ای است. دشمنی اسرائیل با ایران مربوط به امروز و دیروز نیست. صهیونیست ها در کشتن مردم کشور ما دست داشتند و همواره ایرانیان را دشمن خود می دانستند و امروز هم نگران هر گونه پیشرفت ایران هستند. آن ها عقیده دارند اگر توافق امضا شود بعد از ۴۰ سال تلاش در تضعیف و براندازی ایران شکست خورده است و ایران پیروز شده است و این برای آن ها آزار دهنده است و شرایط را به وضعیتی حساس برای آن ها و استثنایی برای ایران مبدل کرده است.

آمریکاییها توافق را پذیرفته اند

وی در مورد اینکه امکان توافق چقدر جدی است؟ گفت: امروز مساله این است که آمریکایی ها منافع ملی خود را بر منافع صهیونیست ها ترجیح بدهند وگرنه آمریکاییها توافق را پذیرفته اند. غرب می داند که مواضع ایران منطقی و درست است. اگر به طور قطره چکانی امتیاز می دهند به این دلیل است که نگران بلندشدن یکباره صدای طبل پیروزی در ایران هستند. از این رو کم کم امتیاز می دهند.

منبع: شفقنا آینده