رویداد تخصصی هوشمندسازی پلیس با مشارکت معاونت فاوا فراجا و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور 20پارک علم و فناوری از دانشگاه‌های سراسر کشور، 62 شرکت دانش‌بنیان و 21 شرکت فناور با محوریت طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با برنامه‌های هوشمندسازی پلیس شروع شد.

به گزارش ساراپرس، سرتیپ پاسداراحمد  دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا در مراسم رویداد تخصصی هوشمندسازی پلیس بیان داشت :رویداد تخصصی هوشمندسازی پلیس با مشارکت معاونت فاوا فراجا و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور ۲۰پارک علم و فناوری از دانشگاه‌های سراسر کشور، ۶۲ شرکت دانش‌بنیان و ۲۱ شرکت فناور با محوریت طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با برنامه‌های هوشمندسازی پلیس از اولین روز خردادماه شروع شد. این رویداد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۲ روز به طول می‌انجامد، فرصت مناسبی برای تعامل پلیس با حوزه‌های پیش‌رو در هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در راستای منویات مقام معظم رهبری و فرمانده معزز کل قوا(مد ظله العالی) برای حمایت از توانمندی‌های بومی و اتکا به علم و دانش داخلی می‌باشد.
سردار دولتخواه گفت: در این رویداد شرکت‌های دانش بنیان با تعامل کارشناسان و متخصصان حوزه فاوا و پلیس‌های تخصصی نسبت به ارائه توانمندی‌های خود در بخش‌های حکمرانی و تحلیل داده، کشف علمی و هوشمند جرائم، کاربرد هوش مصنوعی در ماموریت‌های پلیس اقدام نمودند.

وی در ادامه گفت: همچنین موافقت نامه‌ای بین معاونت فاوا فراجا و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و تفاهم نامه همکاری با شرکت‌های دانش بینان امضاء و مبادله گردید. در ادامه جلسات B2B با شرکت‌های منتخب جهت احصاء نیازهای پلیس و شناخت توانمندی شرکت‌های مذکور برگزار شد.
در روز نخست و افتتاحیه این رویداد، دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، خلاصه‌ای از اقدامات صندوق مذکور را گزارش دادند. ایشان همچنین بیان داشتند در حال حاضر از بین ۸۵۰۰ شرکت دانش بنیان نزدیک به ۳۸۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.
در ادامه این رویداد دکتر علی اسدی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند در جهت رفع نیاز‌های کشور به وظایف خود عمل کنند، گفتند: با تمام تلاش‌های صورت گرفته همچنان خلاءهایی وجود دارد که باید بین شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری شبکه‌سازی ایجاد شود و در کنار این شبکه‌سازی، دستگاه‌های مختلفی که نیازمند بهره‌مندی از محصولات دانش‌بنیان هستند، مورد توجه قرار گیرند و در این راه می‌توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها موجود داخلی استفاده کرد.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه این رویداد دومین برنامه مشترک با فراجا است، ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان هاب پارک‌های علم و فناوری برای رفع نیاز‌های فراجا انتخاب شده است.
وی با تأکید بر اینکه در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، جلسات متعددی با همکاری فراجا و معاونت فناوری وزارت عتف برگزار شده و ۸۰۰ متقاضی از همه پارک‌ها برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده و در اختیار فراجا قرار گرفتند، افزود: بعد از غربالگری ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان انتخاب و با تک‌تک این شرکت‌ها تماس گرفته شد و درنهایت ۱۳۵ شرکت مورد تأیید قرار گرفتند که در نهایت ۶۲ شرکت دانش‌بنیان با همکاری ۲۰ پارک علم و فناوری کشور و ۲۱ شرکت فناور اقدام به ارائه و معرفی محصولات فناورانه نمودند.
سخنران دیگر این رویداد دکتر رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رییس کارگروه تعامل‌پذیری بودند که با اشاره به اهمیت حکمرانی داده و پلیس هوشمند در عصر حاضر اعلام داشتند: امروز ناگزیر هستیم از تمام ابزارهای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و هر چیزی که باعث خلق یک داده می‌شود بهره ببریم تا بتوانیم اصل دانش و اطلاعات حکمرانی خود را برای ارائه خدمات هوشمند به مردم ارتقا دهیم. وی با اشاره به رشد سریع هوش مصنوعی در جهان تصریح کرد: در آخرین اقدام در راه توسعه داده‌ها و ارتباط بین انسان و ماشین شاهد مکالمه دو ربات با یکدیگر هستیم، یعنی ماشین با ماشین و در خصوص اینکه چطور این اتفاق افتاده و به این توانمندی رسیده‌اند باید گفت که این ناشی از نقش داده و اطلاعات بوده و هوش مصنوعی ما را وادار می‌کند یک تغییر و ارتقا در حکمرانی داده و اطلاعات در کشور داشته باشیم. آقای باقری با اشاره به استفاده از ابزار وب در گذشته، تاکید کرد: در گذشته تعاملات و خدمت رسانی به مردم در بستر الکترونیک صورت می‌گرفت اما شواهد حاکی از آن است که با توسعه هوش مصنوعی دیگر روش‌های قدیمی پاسخگو نخواهد بود.