به گزارش ساراپرس؛ علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در تبیین قانون اقدام راهبردی چنین نوشت؛ متن یادداشت از این قرار است: با عنایت به ضرورت رعایت سیاست قطعی نظام که نباید از آن عدول کرد و همچنین قانون اقدام راهبردی که مسیٔولیت بررسی رفع […]
به گزارش ساراپرس؛ علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در تبیین قانون اقدام راهبردی چنین نوشت؛
متن یادداشت از این قرار است:
با عنایت به ضرورت رعایت سیاست قطعی نظام که نباید از آن عدول کرد و همچنین قانون اقدام راهبردی که مسیٔولیت بررسی رفع کامل تحریمها را جهت تعیین تکلیف به مجلس واگذار کرده است؛ به همراه جمعی از کارشناسان و نمایندگان، پیشنویس متن تهیه شده در مذاکرات وین مورد بررسی قرار گرفت.
واقعیت این است آنچه تاکنون در متن ۲۷ صفحهای پیشنویس توافق حاصل شده است، حاکی از عدم تحقق خطوط قرمز نظام و برخلاف قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به منافع ملی است. بطوریکه در این متن شاهد عدم تضامین عملی و واقعی برای رفع تحریمها و عدم وضع تحریم جدیدی علیه ملت ایران هستیم.
از سویی دیگر فروش نفت همچنان با محدودیتهایی همراه است و برخلاف سیاست قطعی نظام مبنی بر لغو کل تحریمها جهت بازگشت ایران به تعهدات برجام، در پیشنویس ۸ مارس تعهدات اصلی آمریکا به بعد از اقدامات ایران موکول شده و امکان راستیآزمایی رفع تحریمها نیز برای ایران پیشبینی نشده است.
لذا در حالی که طبق پیشنویس تهیه شده، فروش نفت و بازگشت پول نفت دچار مشکل است و آمریکا تضمینی برای رفع تحریمها و وضع تحریم جدید علیه ایران نداده و ایران حق دخالت در راستیآزمایی لغو تحریمها را ندارد؛ امکان تامین منافع ملی در انتفاع اقتصادی مردم از این توافق فراهم نشده است.
به نظر میرسد یکی از اصلیترین دلایل عدم توفیق در مذاکرات برای رسیدن به توافق خوب، ناشی از عدم تغییر مسیٔولین اصلی مشغول در مذاکرات باشد. بطوریکه مسیٔولین کمیتههای هستهای، تحریم، تصمیم کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا عینا همان مسیٔولین اصلی تیم مذاکراتی جناب محمدجواد ظریف هستند.
Monday, 7 October , 2024