رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عبرت گرفتن از تاریخ، لازم و ضروریست، گفت: ریشه شكست و انحراف در اختلاف و تشتت در مبانى است و امروزه هدف دشمنان این است که كارى كنند تا مردم بجاى نشانه گرفتن آمريكا و اسرائيل، در مقابل هم قرار گيرند و براى هم سنگ پرت كنند و میان ملت ما دو دستگی رقم بخورد.

به گزارش ساراپرس،مراسم سالگرد شهادت شیخ فضل الله نورى، ١٣ مردادماه ۱۴۰۳ در مسجد شیخ فضل الله نورى شوراى اسلامى شهر تهران، با حضور ریاست شورای اسلامی شهر تهران، و جمعی از اعضاى شورا و کارکنان برگزار گردید.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این سالگرد در سخنانى خاطر نشان کرد: شیخ فضل الله نورى و صبر مشروطیت، موضوع مهمى است که امروز میخواهم از آن استفاده کنم، حوادث تاریخى پر آموزه و درس است ، اگر خاطرتان باشد، چند سال پیش، مقام معظم رهبرى در باب عاشورا سخنرانی بسیار جامع و کاملی در نماز جمعه تهران داشتند که بعد ها به عنوان عبرت های عاشورا چاپ شد، چرا چاپ شد؟ چون ما میخواستیم به مردم بنماییم که تمام این نشست و برخاست ها و سینه زنی و روضه خوانی ها برای عبرت گرفتن است، وگرنه این ما هستیم که به شهدا و سیدالشهداء نیاز داریم، نه آنها به ما.

وی افزود: انقلاب اسلامى ثمره درک قیام حسینی و عاشورا بود و درست است که انقلاب اسلامى در ٢٢ بهمن به پیروزى رسید اما در تاریخ تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ بود که به اوج خود رسید و از تاسوعا و عاشورا اوج حضور مردم را با خود همراه کرد و پیروزى ما در اثر عبرت گرفتن از عاشوراى حسینى بود، امروز هم همینطور است و در دفاع مقدس هم همینطور بود، همه دنیا در جنگ با صدام بود، ولى ما پیروز شدیم چون دنبال خون امام حسین بودیم و همین تفکر به لبنان صادر شد و مشاهده کردیم که اسرائیلى که تا مرکز بیروت پیشروى کرده بود را، حزب الله از مرز هاى لبنان بیرون کرد، نه تنها لبنان، بلکه فلسطین هم رسید، سى و پنج سال فلسطین مبارزه کرد و به جایى نرسید، اما همین گروه حماس و جهاد اسلامى با تفکر حسینى و شهادت طلبى به میدان آمد و پیروز شد و امروز اسرائیل، در مقابل این گروه کوچک مستأصل شده!

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به نقش علما در نهضت مشروطیت خاطرنشان کرد: در صبر مشروطیت، علماى اسلامى و به دنبال آنها، مردم بودند، و بالاخره با مبارزات فراوان به پیروزى رسیدند و کسانى هم آمدند که انقلاب مشروطیت را به انحراف کشاندند که حرف از تغییر زبان و لباس مى زدند، و اگر مقابل رضاخان گرفته نمى شد، ایران مسیر آتاتورک را پى مى گرفت و شیخ فضل الله نورى همین خطر را احساس کرد.

چمران با اشاره به هوشمندی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری یادآور شد: آیت الله شیخ فضل الله نوری، بیان کرد: مصوبات مجلس را پنج نفر فقیه باید تأیید کنند و این حرکت درست تا دو دوره نیز با حضور و نقش علما در مجلس آن زمان وجود داشت و پس از آن کنار رفت، چمران افزود: ریشه مخالفت با شوراى نگهبان هم در همینجاست.

وی ادامه داد: وجود یک شوراى نگهبانى که الان ۱۴ نفره است، ضرورى است. و باید از دامن زدن به اختلافات پرهیز کرد، چرا که اختلاف بین مشروطیت خواه ها هم رخ داد و نفوذى ها مسبب اختلاف بین علما شدند و آن درگیرى ها منجر به محاکمه شد که در نهایت به محاکمه علما رسید و اختلافاتى عقیدتى رخ داد.

چمران با اشاره به زمینه های ظهور حکومت پهلوی و روی کارآمدن رضاخان گفت:اصل و ریشه اینجاست : مشروطه به وجود آمد و شانزده سال بعد نتیجه مشروطه، برقرارى عدالت نشد بلکه مسبب ظهور رضاخان قلدر شد که مستبد ترین شاه ایران را روی کار آورد. وی ادامه داد: رضاخان با قلدرى تمام حکومت کرد و بعد از محکم شدن پایه هاى حکومتش، به تمام دین و مذهب پشت پا زد.

چمران افزود: از مادر خود به یاد مادرم، که برایم فرار از پاسبان ها را به قصد رفتن به روضه های یواشکی روایت می کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ریشه انحراف از آنجا شروع شد و اینجا دو عبرت وجود دارد:اول آنکه اگر از موازین دینى عدول کنیم و برخى را بپذیریم و برخى را نپذیریم، نتیجه ش آمدن شخصى مثل رضا خان مستبد خواهد بود! دین خدا و کلام الهى و قرآن، گزینشى و انتخابى نیست.

وی گفت: در صدر اسلام نیز به پیغمبر مى گفتند بعضى از احکام بر ما سخت است، برخى را بردارو برخى را بگذار، پیامبر چنین بحثى نداشت و تمام دین و احکام را باید دنبال کنیم.مسئله دوم اختلافات درونى است، که هم بحث مشروطیت است و هم نهضت ملى شدن صنعت نفت.که بنده در سنین یازده سالگى، در این مبارزات فعال بودم.

چمران ادامه داد: در آن زمان گفتند دیگر مخالفت با مشروطیت تمام شد و اختلاف بین علما آنقدر بالا گرفت که منجر به دو دستگى و اعدام شیخ فضل الله نورى شد. و رضاخان از این موقعیت سوء استفاده کرد و پایه هاى حکومت خود را مستحکم کرد، و دیگر تجربه تلخ، اختلاف بین آیت الله کاشانى و مصدق و ملى گرایان و تجربه نهضت صنعت ملى نفت بود که از این اختلاف هم انگلیس ها سوء استفاده کردند و کودتای ۲۸ مرداد را رقم زدند. وی خاطر نشان کرد: همه این نشست و برخاست ها براى آموختن و عبرت گرفتن از این درس است که اختلاف و تشتت در مبانى، موجب شکست و انحراف است.نتیجه آنست که در صدر مشروطیت این اختلاف پیش آمد و فضل الله به شهادت رسید ما شکست خوردیم و رضا خان سرکار آمد و در بار دوم و در نهضت صنعت ملى نفت انگلیس دو سال هم نتوانست دولتى ملى را تحمل کند و کودتا کرد و گذشت بر ما، آنچه ما مشاهده کردیم، چمران افزود: اما ما با انقلاب حول محور امام متحد شدیم و یکدلى و یک زبانى ما مسبب پیروزى شد.

چمران با اشاره به جنایات رژیم جعلی اسرائیل گفت: چرا باید اسرائیل چنین قتل عامى را رقم بزند و اینچنین کودکان و زنان را به قتل برساند و نسل کشی کند؟ إن شاء الله این رژیم هرچه زودتر از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به سعی دشمن در ایجاد دو دستگی و تشتت و مقابل هم قرار دادن مردم در برابر هم گفت: امروزه هدف دشمنان این است که کارى کنند تا مردم بجاى نشانه گرفتن آمریکا و اسرائیل، در مقابل هم قرار گیرند و براى هم سنگ پرت کنند و میان ملت ما دو دستگی رقم بخورد. اینکه سعى مى کنند ما را تکه تکه کنند به همین هدف است که ما را مشتط و متفرق و دو دسته کنند و به علت همین هدف نیز با هزارن سایت و شبکه فارسى زبان ما را نشانه گرفته‌اند.

چمران در پایان گفت: مسیر وحدت، مسیر دنبال روى از رهبرى است و این همه دشمنى با ولى فقیه بخاطر همین است.امید ما به خداست و چشم به خداوند متعال دوخته اییم، و امیدواریم از این درس هاى تاریخ، عبرت بیاموزیم.