به گزارش ساراپرس،مراسم سالگرد شهادت شیخ فضل الله نورى، ١٣ مردادماه ۱۴۰۳ در مسجد شیخ فضل الله نورى شوراى اسلامى شهر تهران، با حضور ریاست شورای اسلامی شهر تهران، و جمعی از اعضاى شورا و کارکنان برگزار گردید.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این سالگرد در سخنانى خاطر نشان کرد: شیخ فضل الله نورى و صبر مشروطیت، موضوع مهمى است که امروز میخواهم از آن استفاده کنم، حوادث تاریخى پر آموزه و درس است ، اگر خاطرتان باشد، چند سال پیش، مقام معظم رهبرى در باب عاشورا سخنرانی بسیار جامع و کاملی در نماز جمعه تهران داشتند که بعد ها به عنوان عبرت های عاشورا چاپ شد، چرا چاپ شد؟ چون ما میخواستیم به مردم بنماییم که تمام این نشست و برخاست ها و سینه زنی و روضه خوانی ها برای عبرت گرفتن است، وگرنه این ما هستیم که به شهدا و سیدالشهداء نیاز داریم، نه آنها به ما.
وی افزود: انقلاب اسلامى ثمره درک قیام حسینی و عاشورا بود و درست است که انقلاب اسلامى در ٢٢ بهمن به پیروزى رسید اما در تاریخ تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ بود که به اوج خود رسید و از تاسوعا و عاشورا اوج حضور مردم را با خود همراه کرد و پیروزى ما در اثر عبرت گرفتن از عاشوراى حسینى بود، امروز هم همینطور است و در دفاع مقدس هم همینطور بود، همه دنیا در جنگ با صدام بود، ولى ما پیروز شدیم چون دنبال خون امام حسین بودیم و همین تفکر به لبنان صادر شد و مشاهده کردیم که اسرائیلى که تا مرکز بیروت پیشروى کرده بود را، حزب الله از مرز هاى لبنان بیرون کرد، نه تنها لبنان، بلکه فلسطین هم رسید، سى و پنج سال فلسطین مبارزه کرد و به جایى نرسید، اما همین گروه حماس و جهاد اسلامى با تفکر حسینى و شهادت طلبى به میدان آمد و پیروز شد و امروز اسرائیل، در مقابل این گروه کوچک مستأصل شده!
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به نقش علما در نهضت مشروطیت خاطرنشان کرد: در صبر مشروطیت، علماى اسلامى و به دنبال آنها، مردم بودند، و بالاخره با مبارزات فراوان به پیروزى رسیدند و کسانى هم آمدند که انقلاب مشروطیت را به انحراف کشاندند که حرف از تغییر زبان و لباس مى زدند، و اگر مقابل رضاخان گرفته نمى شد، ایران مسیر آتاتورک را پى مى گرفت و شیخ فضل الله نورى همین خطر را احساس کرد.
چمران با اشاره به هوشمندی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری یادآور شد: آیت الله شیخ فضل الله نوری، بیان کرد: مصوبات مجلس را پنج نفر فقیه باید تأیید کنند و این حرکت درست تا دو دوره نیز با حضور و نقش علما در مجلس آن زمان وجود داشت و پس از آن کنار رفت، چمران افزود: ریشه مخالفت با شوراى نگهبان هم در همینجاست.
وی ادامه داد: وجود یک شوراى نگهبانى که الان ۱۴ نفره است، ضرورى است. و باید از دامن زدن به اختلافات پرهیز کرد، چرا که اختلاف بین مشروطیت خواه ها هم رخ داد و نفوذى ها مسبب اختلاف بین علما شدند و آن درگیرى ها منجر به محاکمه شد که در نهایت به محاکمه علما رسید و اختلافاتى عقیدتى رخ داد.
چمران با اشاره به زمینه های ظهور حکومت پهلوی و روی کارآمدن رضاخان گفت:اصل و ریشه اینجاست : مشروطه به وجود آمد و شانزده سال بعد نتیجه مشروطه، برقرارى عدالت نشد بلکه مسبب ظهور رضاخان قلدر شد که مستبد ترین شاه ایران را روی کار آورد. وی ادامه داد: رضاخان با قلدرى تمام حکومت کرد و بعد از محکم شدن پایه هاى حکومتش، به تمام دین و مذهب پشت پا زد.
چمران افزود: از مادر خود به یاد مادرم، که برایم فرار از پاسبان ها را به قصد رفتن به روضه های یواشکی روایت می کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ریشه انحراف از آنجا شروع شد و اینجا دو عبرت وجود دارد:اول آنکه اگر از موازین دینى عدول کنیم و برخى را بپذیریم و برخى را نپذیریم، نتیجه ش آمدن شخصى مثل رضا خان مستبد خواهد بود! دین خدا و کلام الهى و قرآن، گزینشى و انتخابى نیست.
وی گفت: در صدر اسلام نیز به پیغمبر مى گفتند بعضى از احکام بر ما سخت است، برخى را بردارو برخى را بگذار، پیامبر چنین بحثى نداشت و تمام دین و احکام را باید دنبال کنیم.مسئله دوم اختلافات درونى است، که هم بحث مشروطیت است و هم نهضت ملى شدن صنعت نفت.که بنده در سنین یازده سالگى، در این مبارزات فعال بودم.
چمران ادامه داد: در آن زمان گفتند دیگر مخالفت با مشروطیت تمام شد و اختلاف بین علما آنقدر بالا گرفت که منجر به دو دستگى و اعدام شیخ فضل الله نورى شد. و رضاخان از این موقعیت سوء استفاده کرد و پایه هاى حکومت خود را مستحکم کرد، و دیگر تجربه تلخ، اختلاف بین آیت الله کاشانى و مصدق و ملى گرایان و تجربه نهضت صنعت ملى نفت بود که از این اختلاف هم انگلیس ها سوء استفاده کردند و کودتای ۲۸ مرداد را رقم زدند. وی خاطر نشان کرد: همه این نشست و برخاست ها براى آموختن و عبرت گرفتن از این درس است که اختلاف و تشتت در مبانى، موجب شکست و انحراف است.نتیجه آنست که در صدر مشروطیت این اختلاف پیش آمد و فضل الله به شهادت رسید ما شکست خوردیم و رضا خان سرکار آمد و در بار دوم و در نهضت صنعت ملى نفت انگلیس دو سال هم نتوانست دولتى ملى را تحمل کند و کودتا کرد و گذشت بر ما، آنچه ما مشاهده کردیم، چمران افزود: اما ما با انقلاب حول محور امام متحد شدیم و یکدلى و یک زبانى ما مسبب پیروزى شد.
چمران با اشاره به جنایات رژیم جعلی اسرائیل گفت: چرا باید اسرائیل چنین قتل عامى را رقم بزند و اینچنین کودکان و زنان را به قتل برساند و نسل کشی کند؟ إن شاء الله این رژیم هرچه زودتر از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به سعی دشمن در ایجاد دو دستگی و تشتت و مقابل هم قرار دادن مردم در برابر هم گفت: امروزه هدف دشمنان این است که کارى کنند تا مردم بجاى نشانه گرفتن آمریکا و اسرائیل، در مقابل هم قرار گیرند و براى هم سنگ پرت کنند و میان ملت ما دو دستگی رقم بخورد. اینکه سعى مى کنند ما را تکه تکه کنند به همین هدف است که ما را مشتط و متفرق و دو دسته کنند و به علت همین هدف نیز با هزارن سایت و شبکه فارسى زبان ما را نشانه گرفتهاند.
چمران در پایان گفت: مسیر وحدت، مسیر دنبال روى از رهبرى است و این همه دشمنى با ولى فقیه بخاطر همین است.امید ما به خداست و چشم به خداوند متعال دوخته اییم، و امیدواریم از این درس هاى تاریخ، عبرت بیاموزیم.
Friday, 20 September , 2024